M/S STENA GERMANICA.

Byggd 1967 av A/S Langesund Mekaniske Verksted, Langesund, Norge.

Färdigställt av Framnäs Mekaniske Verkstad, Sandefjord, Norge.

Varvsnummer. 54.

Dimensioner. 110,80 x 18,00 x 4,80 m.

Brt/ Nrt / Dwt. 5195/ 2753/ 701.

Maskineri. Två 16-cyl, MAN dieslar.

Effekt. 12710 kW.

Knop. 23,5.

Passagerare. 1300.

Hyttplatser. 384.

Bilar. 220.

Långtradare 15.

IMO. 6702155.

Systerfartyg. STENA BRITANNICA.

1966 02 07. Sjösatt.

1967 02 12. Under provturer gick fartyget hårt på grund och fick stora skador på bottenplåtarna som fick repareras och detta försenade leveransen av fartyget.

Levererades 15 april 1967 till Stena Ab, Göteborg.

1967 04 21. Döpt av Gudmor Helga Renger.

1967 04 24. Insatt mellan Göteborg - Kiel.

1967. Under hösten, även viss trafik mellan Göteborg - Frederikshavn.

1967 11. Utchartrad till C.N.A.N, Algeriet. Insatt mellan Marseille - Alger.

1967 12 12. Åter i trafik mellan Göteborg - Kiel.

1968 02. Ombyggd vid Sölvesborg Varv med mer bäddkapaciteten.

1972. Under sommaren inleds en ny trafik mellan Kiel - Korsör för att utnyttja fartyget bättre.

1973 07 - 1973 10. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn.

1973 10. Insatt mellan Göteborg - Kiel.

1974 04 - 1974 06 28. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1974 06 28 - 1974 08. Insatt som tredje färja på sträckan Göteborg - Kiel - Korsör och Göteborg - Frederikshavn. Därefter upplagd/reservfärja.

1975 06- 1975 08. Insatt som tredje färja på sträckan Göteborg - Kiel - Korsör och Göteborg - Frederikshavn. Därefter upplagd/reservfärja.

1975 10 - 1975 12. Upplagd som logementsfartyg i Stavanger.

1976 06 - 1976 011. Utchartrad till Entreprise Nationale de Transport Maritime des Voyageurs (E.N.T.M.V.), Alger, Algeriet. Insatt mellan Marseille - Alger.

1976 12 23. Ankom Göteborg från Alger. Upplagd.

1978. Utchartrad till B& I Line, Irland. Insatt Cork - Swansea.

1978 05 - 1978 10. Utchartrad till Shell U.K. Exploration & Production Division. Aberdeen, Skotland. Insatt som transportfartyg mellan Aberdeen och Brentfältet i Nordsjön. Ombyggd med bla.. helikopterdäck monterat på akterdäck.

1978 10 - 1978 12. Utchartrad till Chevron, USA, som transportfartyg mellan Aberdeen - Brentfältet.

1978 12 21 - 1979 01. Insatt mellan Göteborg - Kiel.

1979 02. Såld till Armatur S.A. Panama (Corsica Ferries). Omdöpt till A. REGINA.

1979 04. Insatt i bla.. i kryssningstrafik mellan San Remo - Ajaccio - Tunis - Valletta - Toarmina - Capri - Bastia under artistnamnet "SEA CLUB".

1984. Upplagd som Casinofartyg i Bastia, Italien.

1984 10. Utchartrad till Dominican Feries. Insatt mellan Mayaguez - San Pedro de Macoris.

1985 02 15. På en resa mellan Mayaguez - San Pedro de Macoris i Västindien gick hon med full fart på ett rev och blev vrak vid Mona Island, 40 miles väst om Puerto Rico

1989. Upphuggen på plats av Titan Maritime Industries.

M/S STENA GERMANICA.

M/S STENA GERMANICA.

Ombord.

M/S A REGINA.

Extrabilder.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till CNAN.

Tillbaka till B&I Line.

Tillbaka till Corsica Ferries.

© 2021 faktaomfartyg.