M/S SOLSKJEL.

Byggd 1963 av Storviks Mekaniske Verksted, Kristiansund, Norge.

Varvsnummer. 19.

Dimensioner. 20,93 x 7,72 x 2,42 m.

Efter ombyggnad. 20,74 x 7,86 x 2,35 m.

Efter ombyggnad. 23,64 x 7,89 x 2,35 m

Brt/ Nrt. 94/ 89.

Efter ombyggnad. GT/ NT. 122/ 36.

Maskineri. Två Volvo Penta  MD 70 dieslar.

Effekt. 125 kW.

Knop. 9,0.

Efter maskinbyte. En Caterpillar 3406 4TB 855 diesel.

Effekt. 257 kW.

Knop. 11,0.

Efter maskinbyte. En Scania D13 diesel.

Effekt. 294 kW.

Knop. 11,0.

Passagerare. 80.

Efter ombyggnad. 148.

Efter ombyggnad. 198.

Bilar. 10.

Efter ombyggnad. 0.

KM RN. 13306.

IMO. 8976750.

Levererades 4 april 1963 till Møre og Romsdals Fylkesbåter, Molde, Norge.

1963 04. Insatt mellan Aure - Ånes.

1970 07. Insatt mellan Aresvik - Rendal.

197?. Insatt mellan Aresvik - Hendset.

1975 06. Insatt mellan Tafjord - Valldal.

1980 09 15. Utchartrad till Rutelag Bergen-Vest, Bergen, Norge.

1981 01. Såld till Rutelag Bergen-Vest, Bergen, Norge. Omdöpt till BJORØY.

1984 05. Såld till Runmarö Sjötjänst HB, Runmarö. Omdöpt till KANHOLMEN.

1984. Ombyggd vid Raulis Båt & Plåt, Djurgårdsvarvet, Stockholm. 

1984. Insatt mellan Stavsnäs - Runmarö och chartertrafik i Stockholms skärgård.

1986. Nytt maskineri.

1990 04 11. Sista turen mellan Stavsnäs - Runmarö.

1990 09 17. Utchartrad till Strenges Rederi Ab då Tosteröbron blivit påseglad.

1991 05 23. Får fartyget maskinhaveri och blir upplagd i Strängnäs.

1994 05. Såld till Rederi AB Badholmen, Vaxholm.

1996 07 01. Såld till Stockholms Buss & Båt Trafik AB, Stockholm.

1999 05. Såld till Ellboda Värdshus, Vaxholm. Insatt mellan Vaxholm - Vaxholms fästning, samt olika charteruppdrag  i Stockholms skärgård.

2004 09. Används under inspelningen av filmen Van Veeteren och har namnet Krallingen påmålat.

2013 06 16. Såld till Rederi Ab Ballerina, Stockholm. Inatt på linje 80 (Sjövägen) mellan Nybroplan - Djurgården - Saltsjökvarn - Finnboda - Kvarnholmen - Nacka Strand - Dalenum - Frihamnen.

2013. Ombyggd vid Kummelnäs varv med nytt stävarrangemang bland annat.

2016. Nytt maskineri installeras vid Kummelnäs varv.

2019 07 25. Får fartyget maskinhaveri i höjd med Beckholmen.

2019. Ombyggd vid Kummelnäs varv Ab och förlängs med 2,42 m.

2020. Insatt på SL linje 83.

M/S KANHOLMEN.

Tillbaka till Rederi Ab Ballerina.

© 2022 faktaomfartyg.