M/S SKÅNE.

Byggd 1961 av Martin Jansen GmbH & Co. KG Schiffswerft und Maschinenfabrik, Leer, Tyskland.

Varvsnummer. 45.

Dimensioner. 56,06 x 10,70 x 3,23 m.

Brt/ Dwt. 499/ 303.

Maskineri. Två 8-cyl, Deutz dieslar.

Effekt. 971 kW.

Knop.?.

Passagerare. 300.

Bilar. 40.

IMO. 5330967.

1961 02 24. Sjösatt.

Levererades i juni 1961 till Vilh. Petersen A/S, Hoeg, Danmark. Hemmahamn Kastrup.

1961 06 26. Insatt mellan Kastrup - Malmö.

1961 06 29. Gick på grund utanför Kastrup och kom loss 10 timmar senare. 

1962. Övertagen av Intressentselskab af 29. December 1962, Hoeg, Danmark. Hemmahamn Kastrup.

1966. Såld till Sardegna Elba di Navigazione S.p.A., Livorno, Italien. Omdöpt till ISOLA D'ELBA.

1967 02 01. Insatt mellan Piombino - Portoferraio.

1969 08 01. Övertagen av Navigazione Toscana S.p.A., Livorno. Insatt mellan Piombino - Portoferraio.

1980 11. Övertagen av Compania Regionale Martitima S.p.A. (Caremar), Neapel, Italien.

1984. Såld till Roseway Lines Co. Ltd., La Valletta, Malta. Omdöpt till CORFU ROSE.

1984. Planer för att sätta in fartyget mellan Otranto - Korfu - Igoumenitsa men vart aldrig av.

1984 09. Såld till Pnoi Shipping Co., Pireus, Grekland. Omdöpt till THIAKI. Insatt mellan Astakos - Vathi (Ithaca) - AG. Efima (Kefalonia).

1999 07 30. Såld till Far East Mar. S.A., San Lorenzo, Honduras. Omdöpt till VLORA V. Insatt mellan Valona - Brindisi.

2000. Upplagd i Brindisi.

2001. Överförd till Bolivia flagg, hemmahamn La Paz.

2008. Ligger fartyget halvsjunket i Brindisi.

M/S SKÅNE.

M/S ISOLA D'ELBA.

M/S VLORA V. 

Tillbaka till I/S Kastrup-Malmö Linien.

Tillbaka till CAREMAR.

© 2019 faktaomfartyg.