M/S SJÖGULL.

Byggd 1966 av Cerapid Verkstad Ab, Huddinge.

Färdigställd av Gustavsson & Andersson, Lidingö

Varvsnummer. ?.

Dimensioner. 24,44 x 5,34 x 1,50 m.

Efter förlängning. 27,89 x 5,34 x 1,50 m.

Efter ombyggnad. 28,89 x 5,34 x 1,50 m

Brt/ Nrt. 75/ 52.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 83/44.

Maskineri. Tre Scania DSI 11 dieslar.

Effekt. 775 hk.

Knop. 23,0.

Efter maskinbyte. Två Scania DSI 11 dieslar.

Effekt. 550 hk.

Knop. 16,0.

Efter maskinbyte. Två Volvo  D12-D dieslar.

Effekt. 712 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två Volvo Penta D12 dieslar.

Effekt. 588 kW.

Knop. 22,0.

Passagerare. 187.

RN. 10729.

Levererades i maj 1966 till Gunnar Andersson, Blidö-Expressen, Stockholm.

1966 05 13. Fraktas från Huddinge till Fittja via landvägen.

1966 06. Insatt mellan Stockholm - Blidösundet.

197?. Överförd till AB Stockholms Skärgårdstrafik, Stockholm.

1977 04 28. Efter legat i vinterupplagd vid Lumakajen, ska fartyget sjösättas av LODBROK. När man kommit en bit med lyften så brister lyftoket och fartyget faller med aktern ner i hammarbykanalen och får skador på botten. Tas bort till Djurgårdsvarvet för länspumpning. Sedan åter till Lumakajen för reparation av botten.

1977. Förlängd och reparerad vid Marinteknik Ab, Öregrund. 

1982 04 07. Såld till August Lindholm Eftr Ab, Stockholm. Omdöpt till DELFIN VIII.

1992. Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm. Omdöpt till FREDEN.

1993. Såld till Restaurangfartyget Delila AB, Västervik. 

1995. Ombyggd vid Boghammar Marin.

2003 08 26. Kom det kraftig rök från maskinrummet under en resa på Lucernafjärden utanför Västervik.

2006 03 - 2006 05. Ombyggd, samt byte av maskineri vid Boghammar marin.

2006 05 05. Avgick Stockholm mot Västervik.

2006 07 16. Gick på grund vid Stora Bergö utanför Västervik. Fartyget bogseras därefter till Västervik av Kustbevakningen

2006 07 17. Bogseras av bogserbåten ASSISTANS från Västervik till Boghammar Marin AB, Lidingö för reparation.

2006 08 04. Åter i trafik.

2007 05 12. Klubb Maritim Västervik använder fartyget för utflykt till Idö i samband med riksårsmötet.

2010 01 20. Sjönk i hamnen i Västervik.

2010 01 26. Fick man fartyget flytandes igen.

2010. Ankom Oskarshamnsvarvet Sweden Ab för reparation/ renovering.

2011 06 09. Åter i trafik.

2019 10 31. Såld till Västerviks kommun, Västervik. Management Hammarö Sjötrafik Ab, Karlstad.

2020 03. Omdöpt till ELLEN KEY.

M/S SJÖGULL.

M/S DELFIN VIII.

M/S FREDEN.

M/S ELLEN KEY.

Tillbaka till Stockholms Skärgårdstrafik.

Tillbaka till Strömma Kanalbolaget.

© 2022 faktaomfartyg.