M/S SJÖBRIS.

Byggd 1978 av Marinteknik Verkstads Ab Öregrund.

Varvsnummer. B37.

 Dimensioner. 28,36 x 6,44 x 1,35 m

Efter förlängning. 31,86 x 6,44 x 1,35 m.

Brt/ Nrt. 167/ 124.

 Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 177/ 76.

Maskineri. Tre Scania DSI 11MO1 dieslar.

Effekt. 600 kW.

Knop.  18,0.

Efter maskinbyte. Tre Scania DI12 dieslar.

Effekt. 904 kW.

Knop. 22,0.

Efter maskinbyte. Tre Scania DI13 dieslar.

Effekt. 882 kW.

Knop. ?.

Passagerare. 300.

Efter omklassning. 248.

IMO. 7727308.

Levererades 1 maj 1978 till Ab Stockholms Skärgårdstrafik, Stockholm.

1978 05. Insatt mellan Stockholm - Vaxholm - Blidösundet - Arholma.

1979. Förlängd.

1985 09 12. Såld till Kostertrafik Ab, Strömstad. Omdöpt till KOSTERÖ.

1986 06. Övertagen av dom nya ägarna. 

1986 06. Insatt mellan Strömstad - Smögen.

1988. Insatt mellan Strömstad - Halden, samt chartertrafik.

1989. Såld till Skärgårdscruise i Strömstad Ab, Strömstad.

1989. Insatt mellan Strömstad - Halden, samt chartertrafik.

1991 11. Insatt mellan Gråsten - Flensburg. 

1991 11. Så stoppades trafiken tillfälligt då Danska sjöfartstyrelsen upptäcker säkerhetsbrister.

1991 12. Problemen åtgärdade och åter insatt mellan Gråsten - Flensburg

1992 05 01 - 1992 08 15. Insatt mellan Strömstad - Halden.

1993. Insatt mellan Gråsten - Flensburg.

1994. Såld till Utö Rederi Ab, Utö. Omdöpt till MYSING

1994 04 29. Insatt mellan Utö - Årsta Havsbad.

19??. Bytts maskineriet ut. 

2020 01 - 2020 6. Utchartrad till Rederi Ab Ballerina för trafik på SL linje 80.

2021 06 02. Såld till Blidösundsbolaget Ab, Stockholm. 

M/S SJÖBRIS.

M/S KOSTERÖ.

 

M/S MYSING.

M/S MYSING.

Ombord.

Tillbaka till Stockholms Skärgårdstrafik.

Tillbaka till Utö Rederi Ab.

Tillbaka till Rederi Ab Ballerina.

Tillbaka till Blidösundsbolaget.

© 2021 faktaomfartyg.