M/S SAINT ELOI.
Byggd 1975 av Cantieri Navali di Pietra Ligure, Pietra Ligure, Italien.
Varvsnummer. 12.
Dimensioner. 114,59 x 18,62 x 4,11 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 4649/ 1849/ 1118.
Maskineri. Två Pielstick 16PC2-2V-400 dieslar.
Effekt. 10740 kW.
Knop. 21,8.
Passagerare. 1000.
Hyttplatser. 48.
Bilar. 160.
IMO. 7207451.
1969 11 24. Beställd. 1971 01 02. Kölsträckt. 1972 02 26. Sjösatt. Planerad leverans i oktober 1972 men eftersom varvet fick finansiella problem så bröts arbetet med fartyget. Italienska staten gick in med finansiering till slut och först 1975 kunde fartyget levereras. Levererades i februari 1975 till Angelterre Loraine Alasce S.A. de Navigation (ALA), Dunkerque, Frankrike. 1975 03 01. Ankom Dunkerque. 1975 03 12. Insatt mellan Dunkerque - Dover Western docks. 1985 09 28. Insatt som tågfärja. 1986 05 27 - 1986 09 27. Utchartrad till SNCF. Insatt mellan Calais - Dover western docks. 1986 09 27. Insatt som fraktfärja mellan Dover - Dunkerque. 1987 05 01. Kolliderade med CAMBRIGDE FERRY i Dover och fick skador på fören. Avgick senare mot Dunkerque för reparation. 1987 05 16. Åter i trafik. 1987 08. Kortare insatts mellan Newhaven - Dieppe. 1988 04 24. Sista dagen i trafik mellan Dover - Dunkerque. 1988 05 27 - 1988 09. Utchartrad till SNCF. Insatt mellan Calais - Dover western docks. 1988 07 23. Kolliderade med vågbrytaren i Dover och fick skador i fören. 1989 01 08 - 1989 04 02. Insatt mellan Stranraer - Larne. 1989 04 03 - 1989 04 28. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire. 1989 05 20. Omdöpt till CHANNEL ENTENTE under ett varvsbesök i Falmouth 1989 05 25. Insatt mellan Calais - Dover western docks. 1990 01 11. Ankom Douglas, Isle Of Man. 1990 01 13. Test av ramper i Heysham. 1990 02 09. Såld till Vessel Holdings Ltd, Hamilton, Bermuda. Satt under Bahama flagg, hemmahamn Nassau. 1990 02 14. Såld till Isle Of Man Steam Packet, Douglas, Isle Of Man. Satt under Bahama flagg, hemmahamn Nassau. 1990 02 19. Insatt mellan Douglas - Heysham. 1990 09 27. Ankom Wright & Beyer´s yard, Birkenhead för invändigt renovering 1990 12 08. Omdöp till KING ORRY. 1990 12 09. Insatt mellan Douglas - Heysham/ Liverpool. 1992 11 14. Gick på grund vid Taylors bank efter fel på styrinrättning. Bogserad till Liverpool för reparation. 1995 02. Registrerad på Isle of Man, hemmahamn Douglas. 1998 09 28. Sista dagen i trafik mellan Douglas - Heysham/ Liverpool. 1998 09 29. Ankom Birkenhead för uppläggning. 1998 10. Såld till Moby Lines S.r.l. Neapel, Italien. 1998 10 21. Omdöpt till MOBY LOVE. 1998 10 23. Avgick Birkenhead mot Livorno. 1998 10 29. Ankom Livorno. 1998. Omdöpt till MOBY LOVE 2. 1999 04. Insatt mellan Piombino - Portoferraio. 2002. Omdöpt till MOBY LOVE. 2002 06 029 - 2002 09 08. Insatt mellan Piombino - Bastia. 2002 09. Insatt mellan Piombino - Portoferraio. 2017 09 21. Såld till Portucalence Shipping Co Ltd, Portoferraio, Italien. 2017. Bogserad till Drapetsona. 2017 11. Såld till Med Lines Shipping Co, Pireus, Grekland. Omdöpt till AEOLOS. 2019 04. Omdöpt till AZORES EXPRESS. 2021 07. Såld till Eaglesea Shipping Ltd, Pireus, Grekland. Management Seajet. Omdöpt till AQUA STAR. |
M/S SAINT ELOI.
M/S CHANNEL ENTENTE.
M/S KING ORRY.
M/S MOBY LOVE 2.
M/S MOBY LOVE.
M/S AEOLOS.
M/S AZORES EXPRESS.
© 2021 faktaomfartyg.