M/S ROYAL PULP.

Byggd 1958 av Ab Gävle Varv, Gävle.

Varvsnummer. 98.

Dimensioner. 69,77 x 10,83 x 3,66 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 499/ 290/ 1145.

Maskineri. En Davey, Paxman & Co 12YCLCM, diesel.

Effekt. 1076 kW.

Knop. 12,5.

RN. 9813.

IMO. 5301370.

Systerfartyg. ROYAL WOOD. ROYAL BOARD. LANRICK. ROYAL PAPER. 

1957 10 19. Sjösatt.

Levererades 17 januari 1978 till Ab Statens skogsindustrier, Stockholm.

1963 01 14. Så utbröt brand ombord fartyget när den befann sig i Engelska kanalen på resa mellan Kristinehamn  - Barcelona. Besättningen övergav fartyget som räddades av Franska trålaren GLOIRE À DIEU. 

1963 01 15. Inbogserad till Cherbourg.

1963 02. Bogserad mot Rotterdam. 

1963 02 21. Bogserad från Rotterdam mot Eriksbergs Mekaniska verkstad som vunnit upphandlingen om reparation av fartyget.

1963 03 17. Ankom Göteborg.

1963 06. Åter i fart.

1970 01 20. Såld till Rederi Ab Eystrasalt (Lennarh Kihlberg), Göteborg. Omdöpt till FENIX.

1972 04 24. Såld till p/r Fenix, Flatvarp.

1974 05 16. Såld till Michele Mazella, Neapel, Italien.

1975. Såld till Italcattle Spa (Pietro Lofaro), Neapel, Italien. Ombyggd till livestock carrier.

1978. Såld till Soc Importazione Bestiame Allevamento di Balzarini Corvo & Co, Bari, Italien.

1988 10 04. Överförd till Maltaflagg, hemmahamn Valletta. Omdöpt till EL TORO.

1990 06. Såld till Georgios S Daifas Shipping Co, Ltd, Pireus, Grekland, registrerad för El Tore Shipping Ltd, co, Valletta, Malta.

1995 08 14. Såld till Sudan Shipping Line Ltd, Port Sudan, Sudan. Omdöpt till EDDEAIN.

Bild saknas.

Tillbaka till övriga Svenska fartyg.

© 2021 faktaomfartyg.