S/S ROYAL IRIS II.

Byggd 1932 av Harland & Wolff, Govan, Skottland.

Varvsnummer. 918g.

Dimensioner. 46,02 x 14,66 x ? m.

 Efter ombyggnad. 48,08 x 14,08 x 1,91 m.

Brt/ Nrt. 607/ 226.

Efter ombyggnad. Brt. 435.

Efter ombyggnad. 373.

Maskineri. Två trippel expansion ångmaskiner.

Effekt. ?.

knop. ?.

Efter maskinbyte. Två 6-cyl, Deutz dieslar.

Effekt. 1050 hk.

Knop. 11,0.

Passagerare. ?.

Efter ombyggnad. 300.

Bilar. 0.

Efter ombyggnad. 50.

IDno. 1162363.

1932 03 22. Sjösatt.

Levererades 15 maj 1932 till Mersey Ferries, Liverpool, England.

1932. Insatt mellan Wallasey - Liverpool. 

1947. Omdöpt till ROYAL IRIS.

1950. Omdöpt till ST HILARY.

1956. Såld till Stolks Handelsonderneming, Hendrik-Ido-Ambacht, Holland. 

1956. Såldes skrovet till Provincie Zuid-Holland, 's-Gravenhage, Holland.  Omdöpt till HARINGVLIET

1956- 1957. Ombyggd till sidlastande bilfärja vid Verschure shipyard, Amsterdam, Holland. Ångmaskineriet ersattes med dieslar.

1957. Insatt mellan Middelharnis - Hellevoetsluis (Management Rotterdamse Tramweg Maatschappij).

1971 08 14. Tagen ur tjänst och upplagd.

1971 10 22. Såld till Stoomboot Maatschappij Texel, (Rederij Doeksen), Terschelling, Holland. Omdöpt till SCHELLINGERLAND II

1971 12 22. Ankom Terschelling.

1972 01 04. Insatt mellan Terschelling - Harlingen.

1974 02. Ombyggd med ny däcks salong vid Oranjewerf shipyard, Amsterdam.

1974. Omdöpt till SCHELLINGERLAND.

1980. Upplagd.

1981 05 20. Såld till Gidenay Navigation Co, Ltd, Kyrenia, Cypern. Omdöpt till GIRNE

1981 06 06. Ankom Kyrenia under Panama flagg. 

1982 11 04. Arresterad i Famagusta, Cypern på grund av obetalda räkningar.

1983 06 05. Avgick Famagusta utan anmälan (smet därifrån).

1983 07 12. Rapporteras upplagd i La Seyne, Frankrike.

1992 08 03. Rapporteras övergiven i Port Leucate, Frankrike. Därefter ingen mer information.

S/S ROYAL IRIS II.

M/S HARINGVLIET.

M/S SCHELLINGERLAND.

M/S GIRNE.

Tillbaka till Rederij Doeksen.

© 2017 faktaomfartyg.