M/S PRINS WILLEM-ALEXANDER.

Byggd 1970 av NV Scheepswerf en Machinefabriek ‘De Merwede’ v/h Van Vliet & Co., Hardinxveld, Holland.

Varvsnummer. 598.

Dimensioner. 108,08 x 19,00 x 4,60 m.

Brt/ Dwt. 3472/ 800.

Maskineri. Fyra MAN dieslar.

Effekt. 5005 kW.

Knop. 15,0.

Passagerare. 1000.

Bilar. 234.

IMO. 8949941.

1968 09. Kölsträckt.

1969 07 05. Sjösatt.

1970 02 25 - 1970 02 27. Provturer.

Levererades 11 mars 1970 till Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland, Vlissingen, Holland.

1970 03 12. Insatt mellan Kruiningen - Perkpolder. Ibland även mellan Vlissingen - Breskens.

2003 03 15. Sista dagen i trafik mellan Kruiningen - Perkpolder.

2003 03 16. Upplagd i Vlissingen.

2003 04 16. Såld till Amadeus SpA (Amedeo Matacena), Reggio di Calabria, Italien. (Registrerad för Servizi Autostrade Del Mare Srl, Madeira, Portugal).

2003 05 16. Omdöpt till ATHOS MATACENA.

2003 06 25. Avgick 19:20 från Vlissingen inre hamn till att ligga still utanför Vlissingen. Vid 22:00 tiden avgick i konvoj med LADIES MATACENA och AMEDEO MATACENA till Italien.

2003 07 03. Ankom Gioia Tauro, Italien för ombyggnad för sin nya trafik. 

2003 12 21. Provtur mellan Messina - Reggio Calabria.

2004 02 28. Avgick Reggio Calabria mot Messina.

2004 08 23. Provtur i Messina sundet.

2004 10 15 - 2004 10 19. Insatt för Matacena Lines mellan Villa San Giovanni - Messina.

2004 10 19. Upplagd i Reggio Di Calabria.

2005 10. Såld till Servizi Autostrade Del Mare Srl, Madeira, Portugal.

2005 10 29. Insatt mellan Messina - Reggio Di Calabria.

2005 11 25. Kolliderade med kajen i Messina.

2006 01 12. Upplagd i Reggio Di Calabria.

2012 12. Såld till Bright Sunset Co SA, Madeira, Portugal.

2012 12 14 - 2012 12 21. Bogserad från Reggio Di Calabria till Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S PRINS WILLEM-ALEXANDER.

M/S ATHOS MATACENA.

 

M/S ATHOS MATACENA.

Tillbaka till PSD.

Tillbaka till Matacena Lines.

© 2017 faktaomfartyg.