M/S PRINS OBERON.

Byggd 1970 av Werft Nobiskrug, Rendsburg, Tyskland

Varvsnummer 663.

Dimensioner. 134,00 x 20,82 x 4,90 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 7993/ 4321/ 1900.

Efter ombyggnad.  Brt. 8093.

Maskineri. Två Pielstick 16PC2V dieslar.

Effekt. 11936 kW.

Knop 22,0.

Passagerare. 1040.

Efter ombyggnad 1999. 1400.

Hyttplatser. 702.

Efter ombyggnad. 708.

Bilar. 238.

Efter ombyggnad. 236.

RN. 11149.

IMO. 7011515.

1969 08 18. Kölsträckt.

1970 02 21. Sjösatt.

Levererades 6 juni 1970 till Ab Bonnierföretagen (Lion Ferry), Halmstad, Sverige.

1970 06 08. Insatt för Prinzen Linie trafik mellan Bremerhaven - Harwich.

1972. Utrustades fartyget med stabilisatorer.

1978 09 30. Såld till Deutche Leasing AG, Bremen, Tyskland. Omdöpt till PRINZ OBERON. Utchartrad på 8 år till Prinzenlinien Schiffahrtsges, m.b.H & Co, Tyskland.

1981 05 01. Management och linjen övertages av DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark.

1982 12 17. Sista dagen i trafik.

1982 12 22 - 1983 02 10. Upplagd i Bremerhaven.

1983 02 11 - 1983 03 11. Utchartrad till Stoomvart Maatschappij Zeeland, Hoek van Holland, Holland. Insatt mellan Hoek van Holland - Harwich.

1983 03 12 - 1983 06 10. Utchartrad till Sealink UK Ltd, England. Insatt mellan Harwich - Hoek van Holland.

1983 06 11 - 1984 01 20. Upplagd i Bremerhaven.

1984 01 21. Upplagd i Köpenhamn.

1983 11 30. Såld till DFDS Deutschland G.m.b.H. Hamburg, Tyskland.

1984 01 21. Upplagd i Köpenhamn.

1984 06 06 - 1984 06 26. Insatt mellan Esbjerg - Newcastle - Göteborg.

1984 06 23 - 1984 08 19. Insatt mellan Cuxhaven - Harwich - Göteborg.

1984 08 20. Upplagd i Köpenhamn.

1984 10 08. Utchartrad på kort tid till Brittiska MoD.

1984 11 14. Såld till p/r Nordic Sun (Trans Nordic Line (50%) Rederi Ab Gotland (40%) och Gotlandstrafiken Ab (10%)), Stockholm. Management Rederi Ab Gotland.

1984 12 03. Avgick Köpenhamn mot Stockholm.

1984 12 14. Övertagen och upplagd vid Finnboda Varv, Nacka. Omdöpt till NORDIC SUN.

1985 02 25. Ankom Werft Nobiskrug GmbH, Rendsburg, Tyskland för ombyggnad. Det var meningen att fartyget skulle sättas in på en ny linje Södertälje - Kalmar - Travemünde men dom planerna vart aldrig realiserade.

1985 05. Utchartrad till TT-SAGA Line. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde.

1986 04 27. Avslutad charter, samt avgick mot Wärtsilä, Helsingfors för varvsöversyn.

1986 04 30. Såld till Perbadabab Nasional Shipping Line Berhad, (PNSL), Kuala Lumpur, Malaysia. Ombyggd och anpassad till sin nya trafik.

1986 06 28. Omdöpt till CRUISE MUHIBAH.

1986 07 01. Avgick Helsingfors mot Port Kelang.

1986 08 06. Ankom Port Kelang.

1986 08. Insatt mellan Kota Kinabalu, (Sabah) - Kuching, (Sarawak) - Kuantan, Malaysia - Singapore.

1987 10. Så går en av huvudmaskinerna sönder. Repareras under gång.

1987. Få brand i maskinrummet. Reparerad vid Malaysia Shipbuilding.

1989 01 01. På resa från Kuching mot Singapore går fartyget på ett rev.

1989 01 10. Drogs loss och gick mot Singapore för reparation.

1989. Såld till EPA Ireland Ltd (EPA Invest A/S), Dublin, Irland.

1989 12 29. Utchartrad på bareboatcharter till B & I Line Puplic Ltd, Dublin, Irland. 

1990 01 06. Avgick Jakarta mot Dublin.

1990 02 05. Ankom Dublin, Irland. Ombyggd vid Liffey Yard PTE, Dublin, Irland med bla.. öppningsbar bogport.

1990 02. Omdöpt till MUNSTER

1990 04 27. Insatt mellan Rosslare - Pembroke Dock.

1991 02 13 - 1991 03. Insatt mellan Dun Laoghaire - Holyhead.

1992 02 14 - 1992 03 04. Insatt mellan Dun Laoghaire - Holyhead.

1992 03 31. Avslutad charter. Upplagd i Dublin.

1993 04 01. Bogserad från Dublin till Skipsdokk Sør A/S, Kristiansand, Norge för varvsöversyn.

1993 05. Överförd till EPA Investor No II, Limassol, Cypern. Utchartrad på bareboatcharter på 6 år till New Olympic Ferries Ltd, Limassol, Cypern. Omdöpt till AMBASSADOR

1993 07 19. Avgick Kristiansand mot Patras.

1993 07. Insatt mellan Patras - Igoumenitsa - Bari.

1994 02. Så blir Blaesbjerg Ferries bankrutt och trafiken ställs in.

1994 02. Upplagd i Genua.

1994 03 08. Registrerad för EPA Investor Il Sociedad en Comandita Por Acciones (EPA Invest A/S), Panama.

1994 03 09. Registrerad Bareboat charter till OVIEDA Shipping Company Ltd, (EPA Invest A/S), Limassol, Cypern. Omdöpt till AMBASSADOR II

1994 05 20 - 1994 10. Utchartrad på 6 månader till COTUNAV, Tunisien. Insatt mellan Tunis - Neapel - Genua.

1994 10 31 - 1994 11 08. Avgick Tunis mot Fredericia Skibsværft A/S, Fredericia för varvsöversyn.

1994 12 03. Utchartrad till Tallink Hansaway (AG Eminre-Tallink, Tallinn). Avgick Fredericia mot Tallinn. 

1994 12 10. Insatt mellan Travemünde - Tallinn.

1995 01 14. Får fartyget maskinhaveri på ena huvudmaskinen.

1995 01 24. Upplagd i Travemünde.

1995 03 21. Återtagen av ägarna.

1995 03 30. Bogserad till HDW Kiel, Tyskland för reparation.

1995 05 04. Färdig vid varvet.

1995 07 06. Avgick Kiel mot Medelhavet.

1995 07. Utchartrad till Compagnie Marocaine de Navigation (COMANAV), Marocko. Insatt mellan Sète - Nador.

1995 10. Upplagd i Marseille.

1996. Upplagd i Villefrance.

1996 05 05. Upplagd i Genua.

1996 10. Utchartrad till National Maritime Transport Co, Benghazi, Libyen. Insatt mellan Tripolis - Valletta.

1996 11. Upplagd i Genua.

1996 11 19. Upplagd i Marseille.

1997 04. Såld till Sterling Shipping One LLC (International Shipping Partners Inc), Monrovia, Liberia.

1997 04 30. Avgick Marseille mot Southampton.

1997 05. Upplagd i Southampton.

1997 08 16. Ankom A&P Appledore, Tyne för ombyggnad till Casino fartyg.

1998 01 29. Bryter det ut brand i ett elställverk.

1999 04 01. Återlevererad och avgår varvet mot Florida.

1999 06. Överförd till Bahamaflagg, hemmahamn Nassau.

1999 06 17. Insatt för Sterling Casino Lines trafik med utgångshamn Port Canaveral, Florida USA.

1999 07 25. Gick på ett sandrev straxt utanför Cape Canaveral. Kom loss för egen maskin.

2008 07 06. Ställdes trafiken in.

2008 07 22. Upplagd i Orange, Texas, USA.

2011 01. Såld till upphuggare i USA.

2011 01 16. Bogserad från Orange till New Orleans för upphuggning.

M/S PRINS OBERON.

M/S PRINZ OBERON.

Däcksplan.

M/S NORDIC SUN.

M/S CRUISE MUHIBAH.

M/S MUNSTER.

M/S AMBASSADOR.

M/S AMBASSADOR II.

Tillbaka till Lion Ferry.

Tillbaka till Prinzen Line.

Tillbaka till DFDS.

Tillbaka till S.M.Z.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till Rederi Ab Gotland.

Tillbaka till Trans Nordic Line.

Tillbaka till TT-Line.

Tillbaka till B&I Line.

Tillbaka till Olympic Ferries.

Tillbaka till Cotunav.

Tillbaka till Tallink.

Tillbaka till Comanav.

Tillbaka till Libyska Statsrederiet.

© 2022 faktaomfartyg.