S/S PITEÅ.

Byggd 1873 av Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm.

Varvsnummer. 111.

Dimensioner. 52,12 x 7,57 x 3,95 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 644/ 459/ 450.

Maskineri. En 2-cyl, compoundångmaskin.

Effekt. 450 ihk.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En 2-cyl, compoundångmaskin.

Effekt. 500 ihk.

Knop. ?.

RN. 464.

IDno. 3000464.

Levererades 1873 till Bottniska Ångfartygsbolaget, Luleå.

1874 - 1914. Trafikerade Stockholm - Sundsvall - Härnösand - Örnsköldsvik - Holmsund - Skelleftehamn - Byske - Brännfors - Piteå - Luleå - Råneå - Karlsborg - Salmis - Haparanda.

1893. Registrerad för Bottniska Ångfartygs Ab, Luleå.

1897. Nytt maskineri och panna installeras.

1911 03 15. Såld till Stockholms Rederi AB Svea, Stockholm.

1916 07 31. Fartyget kapas av tyska krigsfartyg och förs till Tyskland där det byggs om till logementfartyg med namnet URIAN.

1919. Köper Stockholms Rederi Ab Svea tillbaka fartyget för 50 000 kronor kontant. Det var dock så förstört i inredningen att det skulle bli mycket svårt att återställa det som passagerarfartyg.

1920. Ombyggd till lastfartyg på Öregrundsvarvet.

1920. Insatt i styckegodstrafik i Östersjön.

1939 09. Såld för 15000 SEK till Eisen und Metall A/G, Essen, Tyskland för upphuggning. Dock skrotades inte fartyget, utan byggdes om till logementfartyg för den tyska krigsmaktens räkning och låg i Cuxhaven.

1949. Struken ur registren.

S/S PITEÅ.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

© 2017 faktaomfartyg.