M/S OFELIA.

Byggd 1968 av Krögerwerft GmbH, Rendsburg, Västtyskland.

Varvsnummer. 1348.

Dimensioner. 74,38 x 16,84 x 3,81 m.

Brt/ Nrt. 2089/ 788.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 3638/ 1257/ 700.

Maskineri. Två Atlas-MAK 8M452AK dieslar.

Effekt. 2354 kW.

Knop. 14,5.

Passagerare. 800.

Bilar. 85.

Efter ombyggnad. 110.

RN. 10986.

IMO. 6809771.

Systerfartyg. HAMLET.

Beställdes av HH-Linjen för att sättas i trafik mellan Helsingborg-Helsingör, Men kom aldrig i trafik på den linjen på grund av att direktören för rederiet omkom tragiskt i en bilolycka.

1968 01 23. Sjösatt.

Färdigställd vid varvet i november 1968 och lades upp vid varvet efter det abrupta olyckan för direktören för HH-Linjen.

1968 11 25. Såld till Svenska Rederi Ab Öresund, Malmö.

1969 01 17. Insatt mellan Malmö - Köpenhamn.

1969 07 01. Insatt mellan Limhamn - Dragör.

1977. Överförd till Ab Sundfart, Malmö.

1980 12. Överförd till Scandinavian Ferry Lines (SFL), Helsingborg.

1986. Ombyggd vid Cityvarvet Öresund, Landskrona.

1991 10. Överförd till SweFerry Ab.

1996 12 24. Sista dagen i trafik, därefter upplagd.

1997 08. Såld till RAS Saarter Liinid, Roomassaare, Estland.

1997 08. Insatt i Saaremaa trafik mellan Rohuküla - Hiiumaa/ Virtsu - Kuivastu.

2011 11. Sista dagen i trafik.

2012 06 18. Såld till Roris Maritime Co, Ltd, Lissabon, Portugal. Satt under St Kitts & Nevis flagg, hemmahamn Basseterre.

2012 07. Omdöpt till TUIZIDI.

2012. Insatt mellan Cabinda - Soyo - Luanda - Lobito - Namibe.

2022. Ligger som vrak vid Praia Do Sarico, Angola.

2023. Påbörjades upphuggning av fartyget.

M/S OFELIA.

M/S OFELIA.

M/S TUIZIDI.

Ombord.

Tillbaka till Rederi Ab Öresund.

Tillbaka till SFL.

Tillbaka till SweFerry

Tillbaka till Saaremaa.

© 2024 faktaomfartyg.