M/S LION.

Byggd 1967 av Cammel Laird & Co. (Shipbuilders), Birkenhead, England.

Varvsnummer. 1326.

Dimensioner. 111,10 x 17,10 x 4,30 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3333/ 1204/ 932.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 6280/ 2433/ 1412.

Maskineri. Två 12-cyl, Crossley Bros dieslar.

Effekt. 7722 kW.

Knop. 19,0.

Efter ombyggnad. Passagerare. 1200.

Efter ombyggnad. Hyttplatser. 476.

Bilar. 250.

Lastmeter. 205.

IMO. 6723654.

1967 08 08. Sjösatt.

Levererades 21 december 1967 till Burns & Laird, Glasgow, Skotland.

1967 12 27. Visas upp i Glasgow.

1967 12 29. Visas upp i Belfast.

1968 01 03. Insatt mellan Adrossan - Larne.

1968 01 15. Fick skador på skrovet (och kajen) efter det  lagt till i hamnen i Adrossan i hårt väder och togs ur trafik.

1968 02 05. Åter i trafik.

1971 10 01. Rederiet övertaget av P&O Short Sea Shipping, England.

1973 09 28. Registrerad för Belfast Steamship Co, Belfast, Nordirland.

1975 03 31. Insatt för P&O.

1976 02 12. Sista dagen i trafik mellan Adrossan - Larne.

1976 02 17. Avgick Adrossan mot Le Havre.

1976 02 20. Registrerad för Southern Ferries Ltd., London, England. Ombyggd vid Chantelier de l'Atlantique, Le Havre, Frankrike.

1976 04 08. Insatt mellan Dover - Boulogne i bareboat-charter för P&O Normandy Ferries.

1978 08 31. Registrerad för P&O Normandy Ferries Ltd, London, England.

1979 12 28. Skulle lägga till i hårt väder i Boulogne men fick problem.

1984. Insatt mellan Southampton - Le Havre ett kortare tag.

1984 11 02. Kolliderade med vågbrytaren i Dover.

1984 11 07. Ankom Chatham Naval dockyard för att justera "tandställningen" i fören efter kollisionen i Dover.

1985 01 04. Såld till European Ferries Plc, (Townsend Thoresen). Insatt mellan Portsmouth - Le Havre.

1985 04 24. Såld till Thenamaris Shipping Inc, Limassol (Marlines), Cypern. Omdöpt till BARONESS M. Avgick mot Medelhavet för ombyggnad.

1986 05 25 - 1986 09. Insatt mellan Ancona - Igoumenitsa - Patras - Pireus - Izmir.

1987 04 05. Utchartrad till British Channel Island Ferries. Omdöpt till PORTELET. Insatt mellan Weymouth - Jersey - Guernsey.

1987 10. Omdöpt till BARONESS M och upplagd i Weymouth.

1988 04. Utchartrad till British Channel Island Ferries. Omdöpt till PORTELET. Insatt mellan Weymouth - Jersey - Guernsey.

1988 10 01. Avlutad charter. Omdöpt till BARONESS M.

1988 10. Insatt mellan Larnaca - Jounieh, Libanon.

1990. Insatt mellan Pireus - Larnaca - Israel för en kortare period.

1990 02 24. Under en resa från Larnaca mot Grekland, vart fartyget beskjutet av en kanonbåt. Togs ur trafik för reparation.

1991. Insatt mellan Brindisi - Korfu - Igoumenitsa - Patras.

1997 01. Såld till Equester Shipping Co, Kingstown, Saint Vincent & Grenadine.

1997 01 24. Avgick Pireus mot Indonesien. 

1997. Insatt i trafik runt Indonesien.

2002. Omdöpt till ADINDA LESTARI 101.

2004 03. Såld till upphuggare i Bangladesh.

2004 04 12. Ankom Chittagong roads, Bangladesh.

M/S LION.

M/S PORTELET.

M/S BARONESS M. 

M/S ADINA LESTARI 101.

Tillbaka till Normandy Ferries.

Tillbaka till British Channel Island ferries.

Tillbaka till Marlines.

© 2021 faktaomfartyg.