M/S LEINSTER.

Byggd 1969 av Verolme Cork Dockyards Ltd., Cork, Irland.

Varvsnummer. 800.

Dimensioner. 118,32 x 17,84 x 4,45 m.

Brt/ Dwt. 4849/ 921.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 7311/ 2784/ 3878.

Maskineri. Fyra MAN V9V 30/45 dieslar.

Effekt. 8385 kW.

Knop. 20,0.

Passagerare. 1200.

Efter ombyggnad. 1380.

Hyttplatser. 278.

Efter ombyggnad. 446.

Bilar. 230.

Efter ombyggnad. 280.

IMO. 6902767.

1968 11 19. Sjösatt.

1969 05 22. Provtur.

Levererades i maj 1969 till British & Irish Steam Packet Co, (B&I Line) Dublin, Irland.

1969 05 28. Avgick Cork mot Dublin.

1969 05 29. Provanlöp i Liverpool.

1969 06 01. Insatt mellan Dublin - Liverpool.

1969 11 08. På en stormig överfart fick fartyget skador på bogen och togs ur trafik för reparation.

1969 11 25. Åter i trafik.

1970. Kortare insatts mellan Cork  - Swansea.

1970 03 13 - 1970 03 15. En rundresa Dublin - Swansea med rugbyfans ombord.

1970 05 13 - 1970 05 15. En rundresa Dublin - Swansea med rugbyfans ombord.

1980 03 24 - 1980 04 02. Insatt mellan Cork - Pembroke Dock.

1980 09 29. Insatt mellan Cork - Pembroke Dock.

1980 10. Omdöpt till INNISFALLEN.

1980 11. Insatt mellan Cork - Rosslare - Pembroke Dock.

1980 12 22. Insatt mellan Cork - Pembroke Dock.

1981 01 15. Insatt mellan Cork - Rosslare - Pembroke Dock.

1981 02 02. Insatt mellan Cork - Pembroke Dock.

1982. Under sommarmånaderna, insatt mellan Rosslare - Pembroke dock.

1983 02 02. Insatt mellan Rosslare - Pembroke.

1983 02 - 1983 03. Insatt mellan Dublin - Liverpool.

1984 10. På en resa över Irländska sjön fick man svåra skador på bogvisiret.

1984 10 17. Ankom Liverpool för reparation av bogvisiret.

1984 11. Åter i trafik.

1985 02 - 1985 03. Insatt mellan Dublin - Liverpool.

1986 01. Registrerad för B&I Line Plc, Dublin, Irland.

1986 01 05. Avslutad trafik mellan Rosslare - Pembroke dock, upplagd i Dublin.

1986 01 27. Åter insatt mellan Rosslare - Pembroke dock.

1986 03 - 1986 06 14. Insatt mellan Dublin - Liverpool.

1986 06 15. Avgick Dublin mot Fishguard för provanlöp och sedan till Rosslare.

1986 06 15 - 1986 09 15. Insatt mellan Rosslare - Fishguard.

1986 09. Upplagd i Birkenhead.

1986 09. Såld till Strintzis Lines Co Ltd, Limassol, Cypern. Omdöpt till IONIAN SUN.

1986 10 09. Avgick Liverpool mot Pireus.

1986 10 17. Ankom Pireus och därefter till Perama för ombyggnad..

1987. Insatt mellan Ancona - Corfu - Igoumenitsa - Patras.

1988. Registrerad för Strintzis Lines Mediterranean Shipping Co, Pireus, Grekland.

1990 05 09 - 1990 09 30. Utchartrad till Swansea Cork Ferries, Cork, Irland. Insatt mellan Swansea - Cork.

1990 10 10. Ankom Pireus.

1991. Insatt mellan Rafina - Grekiska öarna.

1993 03 - 1993 05. Utchartrad till Cotunav, Tunisien. Omdöpt till CHAMS. Insatt mellan Genua - Tunis.

1993. Omdöpt till IONIAN SUN

1993. Insatt mellan Igoumenitsa - Korfu - Brindisi. 

1997 06. Insatt mellan Rafina - Syros - Paros - Naxos - Amorgos.

1999. Insatt mellan Killini - Poros - Argostoli.

2000 10. Upplagd.

2001 11. Såld till Marco Shipping Agency, Dubai. Omdöpt till MERDIF.

2001 11 06. Avgick Pireus mot Dubai.

2004 08. Såld till Indiska upphuggare.

2004 08. Ankom Alang, Indien.

2004 08 07. Påbörjades upphuggningen.

M/S LEINSTER.

 

M/S IONIAN SUN.

M/S IONIAN SUN.

Tillbaka till B&I Line.

Tillbaka till Swansea Cork Ferries.

 Tillbaka till Strintzis Line.

Tillbaka till Cotunav.

© 2017 faktaomfartyg