M/S KRONPRINSESSAN INGRID.

Byggd 1936 av Frederikshavn Værft & Tordok, Frederikshavn, Danmark.

Varvsnummer. 204.

Dimensioner. 63,97 x 10,93 x 4,40 m.

Efter ombyggnad 71,81 x 10,93 x 4,45 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 794/ 235/ 139.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 980/ 424/ 275.

Maskineri. Två 6-cyl, Atlas dieslar.

Effekt. 1611 kW.

Knop 14,0.

Passagerare 600.

Bilar. 40.

RN. 8089.

Signal. SJPN.

IMO. 5071987.

1936 02 07. Sjösatt.

Levererad 11 juni 1936 till Rederi Ab Göteborg - Frederikshavns Linjen, Göteborg.

1936 06. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1940. Upplagd på grund av kriget.

1945. Våren. Hjälper till och evakuera folk från Tyska koncentrationsläger. Man använder Lübeck som utskeppningshamn. (vet ej hur länge och vilken hamn i Sverige som användes)

1945. Till sommaren. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1950 09 30. Ankom Burmeister & Wain, Köpenhamn, Danmark för förlängning.

1950 12 10. Återlevererad efter ombyggnad. 

1955 05. Såld till Ångfartygs Ab Gotland, Visby.

1955 06 01. Omdöpt till CHRISTOFER POLHEM. Insatt enligt följande.

Sommar trafik.

Trafik under övriga året.

1955-1962: Nynäshamn-Visby-Oskarshamn.

1963: Nynäshamn-Visby-Västervik.

1955-1963: Upplagd/reserv, senare år mellan Nynäshamn-Visby.

1961. Ombyggd med akterport.

1962 03 21. Firma namnet ändras till Rederi Ab Gotland, Visby.

1963 10. Såld till Expresslinjen Ab, Stockholm. (Stockholm Rederi Ab Svea). Omdöpt till MARINA.

1964 05 15 - 1964 08 31. Insatt mellan Gräddö - Mariehamn. 

1964 09 - 1965 05. Upplagd.

1965 05 27 - 1965 08 31. Insatt mellan Gräddö - Mariehamn. 

1965 09 - 1966 05. Upplagd.

1966 05 - 1966 08. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn. 

1966 09 - 1967 05. Upplagd.

1967 05 - 1967 08. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn. 

1967 09 - 1968 05. Upplagd.

1968 05 - 1968 08. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn. 

1968 09 - 1969 05. Upplagd.

1969 05 - 1969 08 19. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn.

1969 08 19. Kolliderade MARINA med det Tyska fartyget LUCY ESSBERGER straxt norr om Vaxholm utanför Brödstycket vid Lindalsundet. Det tyska fartyget krockade med MARINA på styrbordssidan där en bilport finns. Relingen och flera spant vart skadade på MARINA dock skadades ingen på Marina, men fartyget togs ur trafik.

1969 08 20. Upplagd vid Finnboda varv.

1969 11 07. Såld till Losinjska Plovidba OOUR Brodarstvo, Rijeka, Jugoslavien.

1969 11 12. Avgick Finnboda Varv mot Jugoslavien.

1970 05 15 - 1970 09 15. Insatt mellan Rijeka - Cres - Rabac.

1971. Insatt mellan Pula - Mali Losinj - Zadar. Under veckslutet resa mellan Pula - Rovinj - Rimini.

1974. Insatt mellan Pula - Porec - Venedig.

1978. Insatt mellan Pula - Porec - Silba - Venedig.

1991 05. Deltar i evakueringen av flyktingar från inbördes krigets Jugoslavien.

1991. Under hösten, utchartrad till Jadrolinija. Insatt mellan Split - Hvar - Korcula - Dubrovnik.

1991 10 08 och 1991 10 17. Träffas fartyget av granatsplitter på kommandobryggan.

1991 10 19. På grund av inbördeskriget blir fartyget upplagt.

1994. Under sommaren, Insatt mellan Zadar - Silba - Mali Losinj - Pula - Venedig.

2003. Insatt mellan Zadar - Silba - Mali Losinj - Pula - Koper.

2006. Tagen ur trafik.

2007. Såld till Arhipelag d.o.o, Mali Losinj, Kroatien. Använd som restaurangfartyg och museifartyg i Rijeka.

2018. Renoverad invändigt.

M/S KRONPRINSESSAN INGRID.

Röksalongen.

M/S CHRISTOFER POLHEM.

M/S MARINA.

 

M/S MARINA.

Ombord 1. Ombord 2. Extrabild.

Tillbaka till Sessan Linjen.

Tillbaka till Gotlandsbolaget.

Tillbaka till Expresslinjen.

Tillbaka till Jadrolinija.

© 2021 faktaomfartyg.