M/S KONG OLAV V.

Byggd 1961 av Aalborg Skipsværft A/S, Ålborg, Danmark.

Varvsnummer 135.

Dimensioner. 121,01 x 16,18 x 5,10 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4555/ 2283/ 1135.

Maskineri. Två B&W 850-VBF-90 dieslar.

Effekt. 5595 kW.

Knop 20,5.

Passagerare. 977.

Hyttplatser. 220.

Bilar. 18.

IMO. 5192640.

Systerfartyg. PRINSESSE MARGRETHE.

1959 10 08. Beställd.

1960 10 07. Kölsträckt.

1961 02 07. Provtur  utanför Hals och Vinga.

Levererades 5 juli 1961 till De Forenade Dampskibs selskab, A/S, Köpenhamn, Danmark.

1961 07 07 - 1968. Insatt mellan Köpenhamn - Oslo.

1968 05 08 - 1968 05 24. På grund av strejk angörs Landskrona istället för Köpenhamn

1968 05 29. Omdöpt till OLAV.

1968 06 26 - 1968 08 12. Insatt mellan Köpenhamn - Ålborg.

1969 06 21 - 1969 08 19. Insatt mellan Köpenhamn - Helsingborg - Ålborg.

1969 08 19 - 1969 09 23. Insatt mellan Köpenhamn - Ålborg.

1969 09 23. Ankom Ålborg Værft för dockning.

1969 10 02. Såld till China Navigation Ltd, London, Storbritannien

1969 10 03. Omdöpt till TAIWAN.

1970. Ombyggd vid Taikoo Dockyard, Hongkong. 

1970 04 20. Insatt mellan Hong Kong - Keelung.

1972 02 23. Såld till Birka Line Ab, Mariehamn, Finland. 

1972 04. Övertagen i Newcastle. Omdöpt till BARONESSAN.

1972 04 09. Ankom Mariehamn.

1972 05 01. Insatt på dagsturer mellan Stockholm - Mariehamn.

1980 11 25. Såld till Yick Fung Shipping & Enterprise Co Ltd, Panama. 

1980 11 30. Sista dagen i trafik mellan Stockholm - Mariehamn.

1980 12. Ankom Howaldtswerke Deutsche Werft, Kiel, Tyskland.

1980 12 08. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till MING FUNG.,

1981. Såld till China Ocean Shipping Ltd, Taiwan. Omdöpt till JI MEI.

1983. Såld till Fujian Province Shipping, Kina. Omdöpt till NAN HU.

1985. Såld till Guangdong Province, Hongkong & Macau Nav. Co, Guangzhou, Kina.

2000. Upphuggen i Kina.

M/S KONG OLAV V.

M/S OLAV.

M/S TAIWAN.

M/S BARONESSAN.

M/S NAN HU.

Tillbaka till DFDS.

Tillbaka till Ålandslinjen.

© 2024 faktaomfartyg.