M/S KONG FREDERIK IX.

Byggd 1954 av Helsingör Skibsværft & Maskinbyggeri A/S, Helsingör, Danmark.

Varvsnummer 320.

Dimensioner. 114,25 x 17,70 x 4,50 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4084/ 1840/ 1336.

Maskineri. Två B&W DM 1050 VF 90 dieslar.

Effekt. 10892 kW.

Knop 17,0.

Passagerare.1200.

På trafik över Stora Bält 1500

Bilar. 82.

Lastmeter 283.

Spår. 3.

Spårlängd 250.

Antal vagnar. 30 godsvagnar eller 10 passagerarvagnar.

IMO. 5192614.

1952 10 17. Beställd.

1954 08 19. Sjösatt.

1954 12 13. Provturer.

Levererades 16 december 1954 till Danske Statsbaner, Köpenhamn, Danmark. Hemmahamn Gedser.

1954 12 17. Provanlöp i Korsör.

1954 12 19 - 1963 05 13. Insatt mellan Gedser - Grossenbrode.

1963 05 14 - 1968. Insatt mellan Rødby - Puttgarden under sommaren, Gedser - Warnemünde under vintern. Även som extrafärja på leden mellan 1968 - 1996.

1970 05 16. Kolliderade med Spanska fraktfartyget Playa De La Aldea i Warnemünde.

1970 - 1996. Reservfartyg på leden Halsskov - Knudshoved.

1975 - 1996. Reservfartyg även på leden Århus - Kalundborg.

1976 - 1980. Insatt mellan Rødby - Warnemünde.

1979 08 20. Kolliderade med vågbrytaren i Rödby. Ur trafik.

1979 10 26. Åter i trafik.

1981 - 1995. Använd som godsfärja på leden Korsör - Nyborg.

1984 06 15 - 1984 09 02. Insatt mellan Korsör/Halsskov - Kiel.

1986 03 24. På väg från Nakskov gick fartyget på grund vid Hvidegrunden.

1986 03 26. Drogs loss från grundet.

1990. Insatt under sommaren, Insatt mellan Korsör/Halsskov - Kiel.

1990 09 03 - 1993 05 30. Insatt mellan Gedser - Warnemünde.

1993 06 - 1993 09. Insatt mellan Halsskov - Kiel.

1993 09 18 - 1993 11. Insatt mellan Kalundborg - Århus.

1993 12 03 - 1994 04. Insatt mellan Halsskov - Kiel.

1994 04. Insatt mellan Rødby - Puttgarden.

1994 04. Insatt mellan Halsskov - Kiel.

1994 08 07. Ankom Hundested.

1994 08 08 - 1994 08 18.  Utchartrad till Driftselskabet Grenaa-Hundested A/S. Insatt mellan Grenå - Hundested.

1994 08 20. Insatt mellan Halsskov - Kiel.

1995. Insatt som trailerfärja mellan Århus - Kalundborg.

1995 06 20. Deltog i Nordostsee kanalen 100 års jubileum.

1995 08 02. Registrerad för Scandlines Danmark A/S, Gedser, Danmark.

1996 01 10. Ställdes trafiken in mellan Halsskov - Kiel.

1996 06 16. Upplagd i Nykøping Falster.

1996 06 27. Avgick mot Århus.

1996 06. Insatt som fraktfärja mellan Århus - Kalundborg.

1996 12 01. Passagerarcertifikatet ändras till 12 personer.

1996 09 13. Upplagd i Århus.

1997 03 03. Avgick Århus till Nyborg.

1997 03 06. Sista kommersiella tur mellan Korsör - Nyborg.

1997 03 11. På gamle Konungen födelsedag (Kong Frederik IX) överlämnades fartyget till Danmarks färjemuseum, Nyborg. Ankom Lindøvarvet för viss renovering. 

1997 06 01. Officiellt övertagen av Danmarks Färjemuseum, Roskilde och visades upp som museifartyg.

1998 06 14. Specialturer mellan Knudshoved - Halsskov.

1999 03 11 - 1999 03 19. Visades upp i Köpenhamn.

1999 03 20 - 1999 03 21. Visades upp i Helsingör.

1999 03. Åter i Nyborg som museifartyg.

2001. Går Dansk färjemuseum i Nyborg i konkurs.

2002 10 17. Såld till Hou-Chi Ho, Hellerup, Danmark för 900,000 DKK som planerar att sätta fartyget i trafik i Kina.

2002 11. Diskuteras en försäljning till Kulturministeriet, Danmark, så att färjan bevaras i Danmark.

2003 01 11. Ger dom upp försöken att bevara "KONGEN" i Danmark, eftersom ingen vill satsa pengar på fartygets bevarande i Danmark.

2003 03 06. Såld till Rib Investments Limited, Nicosia, Cypern.

2003 04 01. Såld till Kong Frederik IX A/S, Nyborg, Danmark. 

2003 04 14. Bogserad från Nyborg till Halskov.

2004 12 29. Föranmäld som såld till Jupiter Shipmanagement, Bombay, Indien.

2005 02 07. Övertagen av dom nya ägarna, samt avregistrerad i det Danska skeppsregistret.

2005 03. Satt under St Vincent & Grenadines flagg, hemmahamn Kingstown. Omdöpt till FREDERIK.

2005 03 16. Avgick Halsskov mot Alang, Indien.

2005 04 11. Passerade Suez kanalen.

2005 04. Omdöpt till RIKY.

2005 04 22. Ankom Alang, Indien.

2005 04 22. Såld till Shreeji Shipping Agency, Alang, Indien för upphuggning.

2005 04. Stoppades upphuggningen efter det att Danska politiker hade protesterat.

2005 07 11. Så gav Indiska regeringen klartecken att fartyget kan huggas upp i Indien.

Översiktsritning.

M/S KONG FREDERIK IX.

M/S KONG FREDERIK IX.

Tillbaka till DSB.

Tillbaka till Driftselskabet Grenaa-Hundested Linien A/S.

© 2017 faktaomfartyg.