S/S KIMITO.

Byggd 1899 av William Lindbergs Verkstads och Varfs Ab, Stockholm.

Varvsnummer. 232.

Dimensioner. 29,10 x 6,50 x 2,70 m.

Brt. 151.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 215/ 138.

Maskineri. En Lindbergs ångmaskin.

Effekt. 147 kW.

Knop. ?.

Passagerare. ?.

RN. 6801.

Levererades 2 juli 1899 till Åbo Skärgårds Ångbåts AB, Finland.

1899 07. Insatt mellan Åbo - Hangö.

1916 03 22. Rekvireras av Ryska flottan.

1918 04 22. Beslagstogs av Tyska Marinen i Helsingfors och återlämnad till Åbo Skärgårds Ångbåts AB, Finland.

1922 08 03. Såld till Rederi AB Norrleden, Ljusterö. Omdöpt till NORRLEDEN I.

1922 08. Insatt mellan Stockholm - Vaxholm - Bergshamra.

1922 08 03. Kolliderade med S/S ÖSTANÅ II vid Karlsudds ångbåtsbrygga.

1923. Ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstad.

1925 03 27. Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Omdöpt till SUNNAN.

1925. Insatt mellan Stockholm - Saltsjöbaden - Dalarö.

1926 - 1946. Använd som extrabåt på olika trader.

1947. Insatt mellan Stockholm - Dalarö - Ornö - Utö, Stockholm - Stavsudda - Möja.

1948. Insatt mellan Stavsnäs vinterhamn - Runmarö - Sandhamn - Harö.

1948 10 18. Insatt mellan Stockholm - Elmsta.

1949. Insatt mellan Stavsnäs vinterhamn - Runmarö - Sandhamn - Harö.

1950 - 1951. Insatt mellan Stockholm - Dalarö - Ornö - Utö.

1951. Går på grund vid Hasselö brygga och kommer inte loss i den hårda vinden. Drogs loss dagen efter.

1952 02. upplagd vid Hammarbyverken.

1956. Upphuggen, vilket skedde nedanför Skurubron, Nacka.

S/S SUNNAN.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

© 2017 faktaomfartyg.