S/S JUNO.

Byggd 1874 av Motala Mekaniska Werkstad AB, Motala.

Varvsnummer. 198.

Dimensioner. 29,65 x 6,74 x 2,82 m.

Efter ombyggnad. 31,45 x 6,87 x 2,82 m.

Brt/ Nrt. 266/ 178.

Efter ombyggnad. Brt. 254.

Maskineri. En compound ångmaskin tillverkad av Motala verkstad. 

Effekt. 240 hk.

Knop. 9,0.

Efter maskinbyte. Två Volvo Penta TMD 100 dieslar.

Effekt. 309 kW.

Knop. 10,0.

Efter ombyggnad. Passagerare. 125.

RN. 1840.

IMO. 8634132.

Systerfartyg. VENUS.

Levererades 1874 till Motala Ströms Ångfartygs AB, Stockholm.

1874. Insatt i trafik mellan Stockholm - Göteborg och mellanliggande hamnar via Göta Kanal.

1877. Insatt som passbåt mellan Kristinehamn - Karlstad - Mariestad - Lidköping - Hellekis med bytespunkt Sjötorp.

1880. Mot ersättning, insatt för ett järnvägsbolag tre gånger i veckan till Sunnanå.

1885. Insatt i trafik mellan Stockholm - Göteborg och mellanliggande hamnar via Göta Kanal.

1888.  Rederiet byter namn till Ångfartygs Ab Göta Kanal.

1905. Ombyggd vid Motala Verkstads filial, Beckholmen.

1918. Aktiemajoriteten i rederiet såldes till ett konsortium med ångfartygs Ab Tirfing och Stockholms rederi Ab Svea i spetsen.

1919. Hemmahamn Göteborg.

1931 06 03.  Får inte fartyget stopp i maskin vid slussning vid nedre slussen i Söderköping, utan sprängde slussporten och störtade igenom, men fock inga skador. 

1940 - 1945. Upplagd.

194?. Köper Stockholms rederi Ab Svea upp ångfartygs Ab Tirfing andel i rederiet.

1947. Så överlåter Stockholms rederi Ab Svea hela sitt aktieinnehav till ett nybildat konsortium.

1956. Byts ångmaskineriet ut mot dieslar.

1957 02. Såld till Lidköpings Bogserbåts Ab, Lidköping.

1957 04 01. Rederier byter namn till Rederi Ab Göta Kanal, Lidköping.

1961. Ombyggd vid Karlstads Mekaniska Verkstad, Karlstad.

1981. Överförd till Canalroute AB, Lidköping.

1996. Såld till Rederi AB Astrea, Göteborg.

2001 01. Rederiet övertaget av Strömma Turism & Sjöfart AB, Göteborg.

2002 05. Ombyggd vid Tjörnvarvet AB, Rönnäng, Tjörn.

2006 05 26. Går på grund vid Göta, lilla Edet. Fartyget evakueras och passagerarna körs till Göteborg med buss, drogs loss efter några timmar och man kunde konstatera att fartyget får inga skador.

2010 05 29. Kolliderade med en segelbåt vid Klevbrinken utanför Söderköping, fick mindre skador då masten på segelbåten träffade taket ovanför kommandobryggan.

2014 07 26. Går på grund vid Skarpåsen och fastnar, men kunde dras loss med hjälp av en traktor.

2014 08 04. Går på grund vid Råssnäsudden, Motala och kunde dras loss senare, inga skador vare sig på passagerare eller fartyg.

2020 - 2021. Ingen trafik på grund av corona epedemin.

2022 05 17. Åter i trafik.

2023 07 11. Gick fartyget på grund väster om Ljungbro och fastande i en lerbank. Fick hjälp av två bärgningsbilar från Assistanskåren och komma loss.

2024 05 31. Fick en mindre brand i maskinrummet när fartyget befann sig vid brosundet, Karlsborg. Var en rem som blivit överhettad och besättningen kunde släcka branden.

2024 06 01. Drev in på en sandbank i Motalaviken efter fel på manöversystemet. Drogs loss och togs in till Motala för undersökning.

S/S JUNO.

M/S JUNO.

Tillbaka till Thunbolaget.

© 2024 faktaomfartyg.