M/S JENS KOFOED.

Byggd 1979 av Aalborg Værft A/S, Ålborg, Danmark.

Varvsnummer 222.

Dimensioner. 121,19 x 21,51 x 5,52 m.

Efter ombyggnad. 121,19 x 24,50 x 5,52 m.

Brt/ Dwt. 8213/ 2361.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 12358/ 4376/ 1905.

Maskineri. Fyra B&W-Alpha 16U28LU-VO dieslar.

Effekt. 12503 kW

Knop. 20,0.

Passagerare. 1500.

Hyttplatser. 354.

Efter ombyggnad. 481.

Bilar. 270.

Efter ombyggnad. 256.

Lastmeter. 540.

IMO. 7633155.

Systerfartyg. POVL ANKER.

1978 09 11. Sjösatt.

Levererades 1 april 1979 till Bornholmstraffiken A/S Rönne, Danmark.

1979 04. Insatt mellan Köpenhamn - Rønne - Ystad.

1997. Ombyggd med fler hytter.

2001 01 22 - 2001 03 12. Ombyggd vid Remontowa Werft, Gdansk, Polen med stabiliseringstankar på sidan.

2001 03 13. Åter i trafik.

2004 09 23. Provanlöp vid den nya färjeterminalen i Køge.

2004 10 01. Insatt mellan Rønne - Køge/ Rønne - Ystad.

2004 10 29. Såld till Rederi Ab Eckerö, Mariehamn, Finland för leverans i maj 2005.

2005 04 28. Sista dagen i trafik för Bornholmstrafikken.

2005 04 30. Ankom Landskrona för överlämnade till Rederi Ab Eckerö.

2005 05 06. Omdöpt till ECKERÖ.

2005 05 16. Avgick Landskrona mot Kopli, Estland.

2005 10 29. Avgick Kopli mot Rønne.

2005 10 30. Ankom Rønne för att lämna av ett räddningssystem (Marine Ark, samt det kommer att monteras på igen innan trafikstart).

2005 11. Ankom Remontowa, Polen för ombyggnad, bland annat isförstärktes fartyget.

2005 12 13. Ankom Baltic Shipping Repairs, Tallinn, Estland för ombyggnad för sin nya trafik.

2006 01 22. Provanlöp Grisslehamn och Eckerö.

2006 02 15. Insatt mellan Eckerö - Grisslehamn.

2006 05 22. Gör fartyget en kryssning för rederiets aktieägare.

2008 01 18. Beslöt rederiet att fartyget ska föras över till Svensk flagg.

2008 02 13. Bröt en mindre brand ut ombord, som släcktes snabbt.

2008 06 12. Körde lite för hårt in i kajen i Grisslehamn, några passagerare fick mindre skador och efter undersökning gick fartyget tillbaka till Berghamn för större undersökning.

2009 01 02. Överförd till Svensk flagg, hemmahamn Grisslehamn.

2011 01. Varvsöversyn i Nådendal.

2011 01 27. Sprack ett vattenrör och en del hytter fick vattenskador.

2011 02 25 - 2011 02 27. Ställdes trafiken in då man fått ett tekniskt fel på maskineriet efter det att man överbelastat en koppling till ena huvudmotorn.

2012 01. Byttes två av huvudmaskinerna ut i Nådendal.

2013 01. Så har rederiet via sin Facebook sida en omröstning på tre olika förslag till målning av fartyget, då man ville ha en nya design på sidan. 

2019 01 08. Ankom Fayard, Odense för varvsbesök.

2019 01 25. Åter i trafik mellan Grisslehamn - Eckerö. 

2020 03 16. Ställdes trafiken in på grund av covid-19 och blir upplagd i Berghamn.

2020 06 26. Insatt mellan Eckerö - Grisslehamn. 

2021 02 18. Fick fartyget en blackout på resa mellan Grisslehamn - Eckerö och fick en lättare grundkänning vid kajen norr Berghamn. Kunde ta sig in för egen maskin till Berghamn och togs ur trafik för för kontroll.

2021 02 19. Åter i trafik.

2022 01 08. Ankom Landskrona för varvsöversyn.

2022 01 18. Avgick Landskrona mot Berghamn.

2022 01 21. Åter i trafik mellan Berghamn - Grisslehamn.

2023 10 13. Vid lastning i Grisslehamn inför kl 10 avgången så ramlade ett av hängdäcken ner och skadade två personer. Togs ur trafik för dagen. Avgick på natten från Grisslehamn till Berghamn för att sättas in i trafik igen. 

2024 01 09. Ankom Öresundsvarvet, Landskrona för varvsöversyn.

2024 01 23. Fick fartyget en skrovskada på styrbordssidan vid utdockning i Landskrona.

2024 01 28. Avgick landskrona mot Eckerö.

2024 01 30. Åter i trafik.

M/S JENS KOFOED.

M/S ECKERÖ.

M/S ECKERÖ.

M/S ECKERÖ.

Ombord.

 Tillbaka till Bornholmstrafikken.

Tillbaka till Eckerö Linjen.

© 2024 faktaomfartyg.