S/S J L RUNEBERG.
Byggd 1876 av Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm.
Varvsnummer. 127.
Dimensioner. 48,58 x 7,50 x 3,80 m.
Maskineri. Ångmaskin.
Effekt. 480 ihk.
Knop. 11,0.
RN. 1541.
IMO. 3001541.
Levererades i juli 1876 till
Sundsvall-Wasa Ångfartygs AB.
1876 - 1889. Insatt mellan Stockholm - Gävle - Sundsvall - Härnösand - Örnsköldsvik - Vasa. 1889. Ombyggd vid Södra Varvet, Stockholm. Ny trippelexpansionsmaskin installerades. Kraften ökade till 500 ihk och hastigheten höjdes till 13,5 knop. 1890 - 1914. Insatt mellan Stockholm - Sundsvall - Härnösand - Köpmanholmen - Örnsköldsvik. 1912 03 22. Såld till Rederi Ab Svea, Stockholm. 1914. Insatt mellan Stockholm - Sundsvall - Örnsköldsvik, en gång i veckan. 1915 11. Går på grund på Tjocköfjärden på resa Örnsköldsvik - Stockholm. 1917. Gjorde några resor till Finland. 1918. Insatt för De Samseglande rederierna mellan Stockholm - Åbo. 1919. Insatt mellan Stockholm - Helsingborg. 1920. Ombyggd på varv i Stockholm. 1921. Omdöpt till RUNEBERG. Då Svea beslutar att fartygen skall ha enkelnamn. 1921. Insatt mellan Stockholm - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar - Malmö - Landskrona - Helsingborg. 1922 - 1939. Insatt mellan Stockholm - Öregrund - Gävle - Stockholm - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar. 1939 - 1945. Uthyrd till svenska staten. 1945. Återlämnad till Svea. Fartyget bedömdes då som omodernt och beslut om utrangering fattades. 1946 09 02. Såld till Såld till J Eliades, Compania Cerro Pando de Navegacion SA, Panama. Köpesumman skulle varit 185 000 skr. Istället fick Svea ett mindre tankfartyg vid namn GRANDE (sedemera GRAN) i utbytte. 1946. Omdöpt till SAN MIGUEL. Insatt på den judiska immigranttrafiken till Palestina. 1947. Omdöpt till ELENE. 1947. Omdöpt till HERUT. Eller namnet HAMA'APIL H'AIMONY när fartyget hade illegala Judiska immigranter ombord. 1948. Registrerad på den israeliska staten. 1950. Skrotades. |
S/S J L RUNEBERG.
S/S RUNEBERG.
Tillbaka till De Samseglande rederierna.
© 2021 faktaomfartyg.