S/S ITHACA.

Byggd 1873 R, Thompson, jun, Sunderland, England.

Varvsnummer. 64.

Dimensioner. 66,26 x 9,24 x 5,20 m.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 1082/ 745/ 1250.

Maskineri. En 2-cyl, compoundångmaskin.

Effekt. 367 hk.

Knop. ?.

RN. 1730.

Svensk signal. HSCM/ SEFK

Byggd med skonertrigg.

Levererades i april 1873 till Anderson & Horam, Co, Sunderland, England.

1874. Såld till Theophalato Bros, & Co Kefallonia, Grekland.

1881. Såld till Pyman, Watson & Co, Newport, Storbritannien. Omdöpt till RIEVAULX ABBEY.

1883 06 29. Strandade utanför Fjäderregg, Holmön och sjönk. 

1883. Bärgades av Neptunbolaget och bogserades till Bergsunds Varv för reparation.

1883 10 17. Såld till Rederi AB Svea, Stockholm. Omdöpt till FREJA

1884. Insatt på linjen Stockholm - Amsterdam. Under åren som kom trafikerades även Sveas två vintrader i Medelhavet.

1894 10 01. Rederi AB Svea rekonstrueras. Nytt rederinamn blir Nya Rederi AB Svea.

1894. Trafik på Nordsjön/ östersjön.

1903. Insatt på linjen Stockholm - Amsterdam - Rotterdam.

1908 05 11. Genom fusion med Stockholms Ångfartygs Ab, Stockholm bildas Stockholms Rederi Ab Svea.

1910. Fartyget rustas upp och får nya ångpannor.

1914. Annonserad på linjen Rotterdam - Amsterdam - Hälsingborg - Malmö - Stockholm.

1935 03. Såld till Lindholmen-Motala, Göteborg för upphuggning. 

1935 03 16. Bogseras av FENRIS till Göteborg.

S/S FREJA.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

© 2021 faktaomfartyg.