T/S INDEPENDENCE.

Byggd 1951 av Betlehem Steel Co, Quincy, Massachusetts, USA.

Varvsnummer. 1618.

Dimensioner. 208,01 x 27,18 x 9,20 m.

Brt/ Dwt. 23719/ 7250.

Efter ombyggnad 1959. Brt. 23754.

Efter ombyggnad 1980. Brt/ Nrt/ Dwt. 20221/ 9016/ 7250.

Maskineri. Fyra Betlehem ångturbiner.

Effekt. 40456 kW.

Knop. 22,0.

Passagerare. 1000.

Efter ombyggnad 1959. 395.

Efter ombyggnad 1974. 950.

Efter ombyggnad 1980. 1073.

Hyttplaster. 1000.

Efter ombyggnad 1959. 395.

Efter ombyggnad 1974. 950.

Efter ombyggnad 1980. 1073.

IMO. 5160180.

Systerfartyg. CONSTITUTION.

1950 06 03. Sjösatt.

1950 12. Provtur.

Levererades 22 januari 1951 till American Export Line, New York, USA.

1951 02 10. Första resan New York - Medelhavet.

1951 04 12. Insatt mellan New York - Genua/ Neapel.

1959 02 - 1959 04. Ombyggd i Newport News

1968. Ombyggd till kryssningsfartyg i "funship-målning".

1969 03 13. Upplagd i Baltimore.

1974 01. Såld till Atlantic Far East Lines, Panama. Omdöpt till OCEANIC INDEPENDENCE.

1976 01 19. Upplagd i Hongkong.

1979. Såld till American Hawaii Cruises, Honolulu, Hawaii, USA.

1979 - 1980 06. Ombyggd vid Kawasaki, Kobe, Japan, samt i Taiwan.

1982. Såld till American Global Line, Honolulu, Hawaii, USA. Omdöpt till INDEPENDENCE. Insatt på kryssningar runt Hawaii.

1996. Såld till American Hawaiian Cruises, Honolulu, Hawaii, USA.

2001 10 20. Gick rederiet i konkurs.

2001 11 08. Upplagd i San Fransisco.

2002 04 12. Upplagd i Suisan Bay.

2003 02 26. Såld till California Manufacturing Corp, USA.

2004 07 26. upplagd vid pier 70, San Fransisco.

2005 02 21. Såld till Norwegian Cruise Line, USA.

2005 10 24. Registrerad för California Manufacturing Corp, USA.

2006 05 25. Omdöpt till OCEANIC.

2008 02 04. Bogserad från San Fransisco mot Singapore men under resan så ändras destinationen till Dubai. 

2009 10. Såld till Indiska upphuggare. Omdöpt till PLATINUM II.

2009 11. Ligger en bit utanför Alang, Indien och har "förklarats" vrak. Enligt vissa källor så har fartyget både farligt avfall och radioaktivt avfall ombord.

2010 01. Så har man begärt att fartyget ska bort från Alang, men tydligen så sitter den på grund och riskerar att brytas sönder.

2010 03. Så bröts fartyget sönder i två delar och straxt därefter påbörjades upphuggningen på plats.

T/S OCEANIC INDEPENDENCE. 

T/S INDEPENDENCE.

Tillbaka till NCL.

© 2021 faktaomfartyg.