HSC INCAT 033.

Byggd 1994 av InCat, Hobart, Tasmanien, Australien.

Varvsnummer. 033.

Dimensioner. 77,50 x 26,00 x 2,70 m.

GT/ NT/ DWT. 3898/ 1427/ 250.

Maskineri. Fyra Caterpillar 3616 motorer.

Effekt. 16200 kW.

Knop. 37,0.

Passagerare. 612.

Bilar. 135.

IMO. 9081693.

Systerfartyg. CAT-LINK I. CONDOR 11.

1993 06 07. Kölsträckt.

1994 02 08. Sjösatt.

Levererades i maj 1994 till Buquebus International Ltd, Nassau, Bahamas.

1994 05. Utchartrad till Stena Line Ab, Göteborg. Omdöpt till STENA SEA LYNX II.

1994 06 18. Ankom Holyhead.

1994 06 20. Döpt.

1994 06 22. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1996 02 13. Omdöpt till STENA LYNX II

1996 02 13 - 1996 05 09. Insatt mellan Dover - Calais.

1996 06 10. Krockar STENA LYNX II med ÄLV-SNABBEN 5 utanför Cityvarvet. Skorstenen, samt flaggstången på ÄLV-SNABBEN 5 skadas. 

1996 06 15 - 1996 08 11. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1996 08. Upplagd i Göteborg.

1997. Insatt mellan Newhaven - Dieppe.

1997 09. Avslutad charter och återlämnad till Buquebus. Omdöpt till RONDA MARINA. Överförd till Spansk flagg. 

1997 09. Insatt mellan Algeciras - Ceuta.

1999. Såld till International Catamarans Chartering Pty, Hobart, Australien

1999 07 19. Upplagd i Portland.

1999. Registrerad för Adriatic Fast Ferries, Nassau, Bahamas. Omdöpt till INCAT 033.

1999. Utchartrad till Lineas Fred Olsen, Kanarieöarna, Spanien. 

1999. Upplagd i Santa Cruz de Tenerife, Spanien.

2000 05 15. Utchartrad till Cia. Trasmediterranea, Spanien. Omdöpt till FAST CEUTA.

2000 05 23 - 2000 10. Insatt mellan Algeciras - Ceuta.

2000 10. Avslutad charter. Omdöpt till INCAT 033. Upplagd i Valletta, Malta.

2001 04. Utchartrad till Ventouris Ferries, Pireus, Grekland. Omdöpt till THUNDERCAT 2.

2001 04. Insatt mellan Igoumenitsa - Corfu - Brindisi.

2001 10. Upplagd i Valletta, Malta.

2003 05. Planerade Finmark Fylkesrederi i Norge att köpa/ chartra fartyget för trafik i Norske Ferger regi mellan Stavanger - Bergen. Men den affären blev inte av.

2005 05. Flyttad till Cadiz, Spanien för översyn.

2005 05. Såld till Balearia Eurolineas Maritimas S.A. Santa Cruz De Tenerife, Spanien. Omdöpt till JAUME I.

2005 06 22. Insatt mellan Barcelona - Palma De Mallorca.

2005 10 12. Insatt mellan Algeciras - Tanger.

2007 12. Insatt mellan Algeciras - Ceuta.

2008 05. Överförd till Malta flagg, hemmahamn Valletta.

2013 05. Överförd till Spansk flagg, hemmahamn Santa Cruz De Tenerife.

2015 11. Överförd till Malta flagg, hemmahamn Valletta.

2016 03 15. Insatt mellan Freeport - Port Everglades.

2019 02 07. Ankom Teneriffa och där kolliderade med en brygga. 

2019 08 20. Insatt mellan Algeciras - Tanger Med.

2019 08 222. Insatt mellan Denia - Ibiza - Palma.

2020 02. Överförd till Cypern flagg, hemmahamn Limassol.

2021 02. Reservfärja för leden mellan Algeciras - Ceuta.

2020 02 23. Kolliderade med vågbrytaren i Algeciras.

2021 10 31. Upplagd i Algeciras.

2023 07 - 2023 09 13. Insatt mellan Algeciras - Ceuta.

2023 09 13. Upplagd i Algeciras.

2024 04. Insatt mellan Algeciras - Ceuta.

2024 09. Upplagd i Algeciras.

2025 03 03. Utchartrad till Trasmediterranea, Spanien.Insatt mellan Algeciras - Ceuta.

2025 04. Utchartrad till DFDS. Insatt mellan Algeciras - Ceuta.

HSC STENA SEA LYNX II.

HSC STENA LYNX II.

HSC RONDA MARINA.

HSC INCAT 033.

HSC THUNDERCAT 2.

HSC JAUME I.

HSC JAUME I.

Extrabilder.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Lineas Fred Olsen.

Tillbaka till Trasmediterranea.

Tillbaka till Ventouris.

Tillbaka till Balearia.

Tillbaka till DFDS.

© 2025 faktaomfartyg.