M/S HANS GUTZEIT.

Byggd 1972 av Oy Wärtsilä Ab, Åbo, Finland.

Varvsnummer 1204.

Dimensioner. 137,34 x 24,57 x 6,10 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 6291/ 2109/ 5300.

Efter omklassning. GT/ NT/ DWT. 13730/ 4119/ 5300.

Maskineri. Två Wärtsilä-SEMT-Pielstick 14PC-5V-400 dieslar.

Effekt. 10300 kW.

Knop 19,2.

Passagerare. 48.

Efter ombyggnad. 110.

Hyttplatser. 48.

Efter ombyggnad. 110.

IMO. 7214002.

Systerfartyg. FINNCARRIER. FINNFELLOW.

1972 02 18. Kölsträckt.

1972 04 25. Sjösatt och döpt av fru Aura Lindblom.

Levererades 7 september 1972 till Merivienti Oy, Kotka, Finland. 

1972 09. Insatt i Finnlines trafik mellan Helsingfors/Kotka – Lübeck - Köpenhamn.

1976 01 01. Utchartrad till Oy Finncarriers Ab, Helsingfors.

1977 04. Insatt mellan Helsingfors - Hangö - Åbo - Kotka - Lübeck.

1982 10 01. Såld till Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland. 

1982 10 01. Registrerad för Finland Line Ab, Helsingfors, Finland. 

1982 10 22. Omdöpt till CAPELLA.

1984 11 12. Såld till Thomesto Oy (Oy Finnlines Ltd), Helsingfors, Finland.

1985 01. Insatt mellan Helsingfors - Hangö - Århus - Lübeck.

1985 12 18. Såld till And. Smith Rederi Ab, Stockholm.

1986 12 30. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till CAPELLA AV STOCKHOLM i Helsingfors. Insatt mellan Helsingfors - Århus - Lübeck.

1988 09 07. Avslutad charter, avgick Travemünde mot Kiel för varvsuppehåll.

1988 09 18. Såld till p/r Ab Finnmaid, Stockholm. Omdöpt till FINNMAID.  

1988 11 12. Avgick Kiel mot Halmstad.

1988 11 13. Utchartrad till Town Ferry Rederi AB.

1988 11 13 - 1988 12 30. Insatt mellan Halmstad - Århus.

1989 01 02. Utchartrad till Oy Finnlink AB, Helsingfors. Insatt mellan Nystad - Hargshamn.

1989 03 04. Grundstötte på väg in till Nystad i dimma. Kom loss för egen maskin efter trimning. Därefter gick man mot Wärtsilä Marine, Åbo för undersökning och reparation.

1989 03 06. Åter i trafik.

1989 09 04. Avgick Nystad mot Kiel.

1989 09 06 - 1989 09 30. Ombyggd vid HDW, Kiel, Tyskland. Ny sidoport och akterport samt rampsystemet anpassat till Finnlinks hamnar.

1989 10 02. Insatt mellan Nystad - Hargshamn.

1989 10 21. Gick på grund utanför Hargshamn och fick skador på botten. Kom loss efter ett tag.

1989 10 27. Ankom Oskarshamns Varv för reparation där ca 20 ton plåt byttes ut.

1989 12 08. Åter i trafik. 

1990 01 19. Registrerad för Artos Förvaltnings Ab (And. Smith Rederi AB, Stockholm), Hargshamn.

1990 02 08. Registrerad för Finnmaid Ab, Hargshamn.

1991 02 06. Går på grund vid Understen fyr efter avgått från Hargshamn och får skador på bottenplåtarna på över 60 meter, men inga läckor kunde konstateras. 

1991 02 07. Ankom Finnboda varv för reparation.

1991 02 24. Åter i trafik.

1993 08 30. Såld till p/r FINNMAID (Rautaruuki Oy, Neste Oy, Palkkiyhtymä Oy, FG-Shipping Oy och Nybrok Oy), Helsingfors, Finland.

1996 02. Två långtradare ombord välter under storm och skadar ett tiotal bilar.

1997 04 01 - 1998 08. Insatt mellan Nådendal - Kapellskär.  

1997 06 16. Kolliderade med MERGUS vid smörgrundet utanför Houtskär.

1997 06 30. Såld till Finnlines Oy, Helsingfors, Finland.

1998 07 20. Upplagd i Åbo.

1998 09. Utchartrad till Finncarriers. 

1998 09 03 - 1998 12 13. Insatt mellan Åbo - Travemünde - Hangö - Lübeck.

1999 12. Upplagd i Helsingfors.

2000 04 02 - 2000 05 05. Insatt för Finnlink mellan Nådendal - Kapellskär.

2000 05 06. Upplagd i Mariehamn.

2000 07 19. Avgick Mariehamn mot Västervik. 

2000 07 30. Bareboat chartrad av Bow Marine Service Ab, Mariehamn (management Rederi Ab Gustav Eriksson), Finland.

2000 07 31. Utchartrad till Västervik-Ventspils Färjelinje Ab, Västervik (VV-Line). Insatt mellan Västervik - Ventspils.  

2000 11 18. Läggs trafiken ner då man inte fått det ekonomiska att gå ihop.

2000 12 02. Kom trafiken igång igen då man fått in nytt kapital.

2001 01 10. Insatt mellan Västervik - Ventspils/ Tallinn.

2001 02 23. Så blockerade besättningen färjan i Tallinn då man inte fått betalt på över en månad.

2011 02 26. Åter i trafik.

2001 07 24. Såld till VV Line LV, Ventspils, Lettland

2001 07 26. Omdöpt till MERMAID när fartyget ligger på varv i Tallinn för ombyggnad. 

2001 11 7. Såld till Blackspan Co, Panama.

2001 12 03. Överförd till Panama flagg. Omdöpt till MERMAID II.  

2002 05 14. Insatt mellan Västervik - Tallinn.

2002 07 13 - 2002 08 17. Varvsbesök i Tallinn.

2002 08 17. Insatt mellan Paldiski - Västervik.

2002 10 23. Går fartyget på grund vid Borgö straxt efter man lämnat Västervik. Kommer loss efter ett tag och man gick in till Västervik för undersökning.

2002 10 26. Ankom Åbo reparationsvarv, Åbo.

2002 11 28. Åter i trafik mellan Paldiski - Västervik.

2002 12 20. Avslutad trafik mellan Paldiski - Västervik.

2003 01 01. Utchartrad till DFDS Tor Line (Latlines).

2003 01 08. Insatt mellan Kiel - Riga.

2003 02 13. Såld till Skandia Liv Ab, Panama.

2003 03 14. Insatt mellan Travemünde - Riga.

2004 02 01. Insatt mellan Karlshamn - Klaipeda.

2004 02. Management Brax Shipholding Rederi Ab, Göteborg.

2005 01. Insatt mellan Riga - Lübeck - Ventspils. 

2007 12. Insatt mellan Travemünde - Riga.

2008 10 21. Avslutad charter, upplagd i Kiel.

2009 05 07. Avgick Kiel mot Göteborg.

2009 05 08. Ankom Göteborg.

2009 06 07. Avgick Göteborg mot Rijeka, Kroatien.

2009 08 01. Utchartrad till Iliria Lines. Insatt mellan Trieste - Durres.

2009 09. Upplagd i Durres på grund av maskinproblem.

2009 11 06. Avgick Durres utan tillstånd från hamnmyndigheterna efter reparationer på maskineriet.

2009 11 12. Ankom redden Aliaga, Turkiet.

2009 11 20. Kördes upp på stranden i Aliaga, Turkiet och Cemsan Ltd påbörjade upphuggningen.

M/S HANS GUTZEIT.

M/S CAPELLA.

M/S CAPELLA AV STOCKHOLM.

M/S FINNMAID.

M/S MERMAID.

M/S MERMAID II.

M/S MERMAID II.

Tillbaka till Finnlines.

Tillbaka till Finncarriers.

Tillbaka till Town Ferry Rederi Ab.

Tillbaka till Finnlink.

Tillbaka till VV Line.

Tillbaka till DFDS Tor Line.

© 2021 faktaomfartyg.