M/S GUNILLA.

Byggd 1940 av Oskarshamns Varv Ab, Oskarshamn.

Varvsnummer. 287.

Dimensioner. 40,21 x 8,26 x ? m.

Efter förlängning. 48,46 x 8,26 x 3,66. 

Efter ombyggnad. 49,60 x 8,30 x 2,97 m.

Dwt. 375.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 356/ 222/ 540. 

Efter ombyggnad. Brt. 405.

Maskineri. En 3-cyl, Jönköpings diesel.

Effekt. ?.

Knop. 9,0.

Efter maskinbyte. En MaK Msu 423 diesel.

Effekt. 390 hk.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En Caterpillar diesel.

Effekt. 450 hk.

Knop. ?.

Passagerare. 349.

Bilar. 26-31.

RN. 8474.

IMO. 5239515.

1939 01. Beställd.

1940 05 11. Sjösatt.

Levererades 19 december 1940 till Rederi Ab Tellus, Oskarshamn.

1940 12. Upplagd i Granudden.

1945 07. Satt i trafik. 

1953. Såld till Ab Robert Myrsten, Slite.

1953. Insatt i huvudsak på kalkstenslaster från Norra Gotland till Oxelösund/ Stora Vika.

1954 02. Förlängd vid Falkenbergs varv, Falkenberg.

1954 03 29. Åter i trafik.

1955 - 1956. Byttes maskineriet ut, samt får en ny styrhytt.

1958 06 04 - 1958 08 24. Insatt mellan Oskarshamn - Byxelkrok.

1958 09. Insatt i kustfart.

1958. På hösten fick fartyget maskinhaveri i Bottenhavet. Bogserades in till Holmsund av SILJAN.

1959 06 12 - 1959 08 24. Insatt mellan Oskarshamn - Byxelkrok.

1959 09. Insatt på kustfart.

1960 06 - 1960 08. Insatt mellan Oskarshamn - Byxelkrok.

1960 09. Insatt på kustfart.

1961 02 24. Såld till Frithiof och Birger Andersson, Skärhamn. Omdöpt till MONICA.

1963 03. Blir Frithiof Andersson, Skärhamn ensamägare till fartyget.

1965 03. Såld till Rederi AB Tyra, Oskarshamn. Omdöpt till GUNILLA.

1967 10. Såld till Ab Manzano, Göteborg.

1967 12 29. Såld till Ivar Kristiansson, Skärhamn.

1996. Såld till Föreningen Mot Bättre Vetande, Öckerö för leverans 1967.

1996 12. Lossade sinsista last vete i Göteborg, avgick sedan mot Rönnäng.

1997 01 12. Övertagen av Föreningen Mot Bättre Vetande, Öckerö.

1997. Bildades Rederi Ab Gunilla, Öckerö.

1997 - 1999. Ombyggd vid Ö-varvet, Öckerö till skolfartyg. Gamla styrhytten rivs bort, poopdäcket förlängs för att ge plats åt befälsbostäder. Ett nytt däckshus byggs för kök och dagmäss, en ny rigg monteras, samt byte av maskineri.

M/S GUNILLA.

Tillbaka till Rederi Ab Volo.

© 2021 faktaomfartyg,