M/S GULDBORG.

Byggd 1930 av Odense Staalskibsværft A/S, Odense, Danmark.

Varvsnummer. 36.

Dimensioner. 116,49 x 16,51 x 8,54 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4847/ 2781/ 8460.

Maskineri. Två 6-cyl, B&W dieslar.

Effekt. 3200 ihk.

Knop. 11,0.

Svensk signal. SKXA

Svensk RN. 9439.

IDno. 3009439.

1929 06 29. Kölsträckt.

1929 11 02. Sjösatt.

Levererades 25 februari 1930 till D/S Dannebrog (C K Hansen), Köpenhamn, Danmark.

1933 08 31. Såld till pr Leif Høegh & Co, Oslo, Norge. Omdöpt till HØEGH TRADER.

1935 12. Såld till Skibs A/S Gausdal (Boe & Pedersen), Oslo, Norge. Omdöpt till GAUSDAL.

1953 09 21. Såld till Ångbåts Ab Bohusländska kusten, Uddevalla. Omdöpt till ALFHEM.

1954 05. Det avslöjades att fartyget smugglade vapen mellan Stettin och Guatemala. Enligt alla inblandade skulle lasten bestå av en nedmonterad kemisk fabrik som skulle transporteras till Guatemala från Stettin. Dock visade det sig att lasten bestod av 2 000 ton handeldvapen. Smugglingen ansågs så allvarlig att ärendet togs upp i FN:s säkerhetsråd. ALFHEM beslagtogs och fördes till USA, frigavs senare.

1956. Ny huvudredare: Eric Jongård, Uddevalla.

1959 10 22. Såld till N A Valmas, Pireus, Grekland för leverans 1960.

1960 01 10. Övertagen av dom nya ägarna i Pireus, Grekland. Omdöpt till ANTONIOS V. Registrerad för Cia Nav del Egeo, Pireus, Grekland.

1960. Överförd till Libanesisk flagg.

1961 02 22. Ankom Sangyo Shinko KK, Izumidzu, Japan för upphuggning. 

 

M/S GAUSDAL.

M/S ALFHEM.

Tillbaka till Thordéns.

© 2021 faktaomfartyg.