M/S FOLDEREID.

Byggd 1959 av Ulstein Mekaniska Verksted, Ulsteinvik, Norge.

Varvsnummer. 13.

Dimensioner. 29,00 x 8,56 x 2,51 m.

Efter ombyggnad. 30,07 x 8,88 x 2,51 m.

Brt/ Nrt. 170/ 49.

Efter ombyggnad. 153/ 57.

Maskineri. En Wichmann diesel

Effekt. 294 kW.

Knop. 11,0.

Efter maskinbyte. En Volvo Penta DG16-MH diesel.

Effekt. 478 kW.

Knop. 10,5.

Passagerare. 145/ 150.

Bilar. 17.

IMO. 8429006.

Levererades 23 september 1959 till Ragnar Braekkan, Namsos, Norge.

1959 09. Insatt mellan Kongsmoen - Teplingen.

1967. Insatt mellan Bjørnås - Teplingen.

1970 05 27. Såld till Namdalens Trafikkselskap, Namsos, Norge. Insatt mellan Kjerstivika - Seierstad - Saltnes.

1970 06. Utchartrad till Fylkesbaatarne i Sogn og Fjordane A/S, Florø. Insatt mellan Drag - Vangsnes.

1970 10 12. Utchartrad till Stavangerske D/S, Stavanger, Norge. Insatt mellan Stavanger - Judaberg.

1971. Ombyggd vid J. Drage A/S, Rognan.

1971. Insatt mellan Kjerstivika - Salnes.

1972 07 05. Utchartrad till Nord-Ferjer A/S, Narvik. Insatt mellan Bognes - Skarberget.

1972 08 06. Insatt för Namsos Trafikkselskap A/S mellan Kjerstivika - Salsnes.

1987 04 21. Insatt mellan Myrvika - Seierstad/ Hofle - Harranes.

1989. Insatt mellan Ölhammeren - Seierstad.

1992. Upplagd och satt till försäljning.

1993 07. Såld till Restaurang AB Catten, Stockholm. 

1993 09. Såld till Nordic Open AB, Mariehamn, Åland. Omdöpt till MY.

1998. Såld till Stockholms Södra Skärgårds Samtrafik AB, Stavsnäs. Omdöpt till QUEEN.

2005 01. Utchartrad till Ornö Sjötrafik Ab som reservfärja under ORNÖ KURIR ombyggnad.

2009 03 31. Såld till Ressel Rederi Ab, Stockholm.

2016 09 12. Avgick Stavsnäs mot Simrishamn.

2016 09 16. Ankom Simrishamn för maskinbyte.

2017 01 17. Ankom Stavsnäs efter maskinbytet.

M/S MY.

M/S QUEEN.

M/S QUEEN.

Tillbaka till Ornö Sjötrafik.

Tillbaka till Ressel Rederi Ab.

© 2024 faktaomfartyg.