M/S FINN.

Byggd 1920 av Ab Finnboda Varf, Nacka. 

Varvsnummer. 303.

Dimensioner. 82,69 x 12,51 x 4,76 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1572/ 857/ 2745.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 1590/ 797/ 2860. 

Maskineri. Två 4-cyl, Ab Altas dieslar. 

Effekt. 1400 ihk. 

Knop. 9,5.

Efter maskinbyte. Två 4-cyl, Nohab dieslar.

Effekt. 1300 hk.

Knop. ?.

RN. 6394.

IMO. 5115109.

Systerfartyg. FROST.

1920 05 12. Sjösatt.

Levererades 2 december 1920 till Stockholms Red AB Svea, Stockholm. Detta fartyg var Svea rederiets första dieseldrivna fartyg.

1920 12. Insatt på Nordsjö och Transocean trafik.

1928 - 193?. Insatt på trampfart.

1930 03 10. Insatt på en världsomsegling med start i New York.

1930 07 14. Ankom New Orleans.

1934. Insatt på New Foundland - Brasilien med fisk, retur till New York med kakao.

1939 09. Fartyget hamnar utanför blockadspärren och kan ej nå Sverige.

1943. Insatt i Röda Korsets greklandstrafik.

1945 04 01. Ankommer FINN till Göteborg med full last av krigsfångepaket och är första ankomst till Sverige på sex år.

1946. Moderniseras fartyget vid Finnboda Varv, Nacka. 

1947 10. Återlevererad och insatt på Europa trafik.

1957. Byts maskineriet ut.

1967 05 18. Såld för 20 000 USD till Cia Maritima Katerina SA, Panama. Omdöpt till SANTA KATARINA.

1968. Överförd till Grekisk flagg, hemmahamn Pireus.

1969 11. Såld till Zea Shipping Company, Famagusta, Cypern. Omdöpt till EFKTIMON.

1971 11 22. Går på grund straxt utanför hamnen i Phaphos där hon lossade gödning från Alexandria. Springer läck och fartyget överges av besättningen. Hårt väder rådde den aktuella dagen.

1972. I början av året kondemneras fartyget och man lär ha påbörjar upphuggning på plats.

1975. Lär upphuggningen vara avslutad.

M/S FINN.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

© 2018 faktaomfartyg.