M/S FICHTELBERG.

Byggd 1975 av Kristiansands Mekaniske Verksted, Kristiansand, Norge.

Varvsnummer. 222.

Dimensioner. 137,55 x 20,60 x 7,17 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 8055/ 2935/ 7597.

Maskineri. Två 12-cyl, Pielstick dieslar.

Effekt. 8825 kW.

Knop. 18,5.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Lastmeter. 1139.

IMO. 7383451.

Systerfartyg. MELBOURNE TRADER. TOR BELGIA. TOR CALEDONIA. TOR DANIA. TOR FINLANDIA. TOR GOTHIA. TOR NERLANDIA. UNION HOBART. UNION LYTTELTON.

1975 01 24. Sjösatt med namnet TOR CALEDONIA för Whitwill Cole & Co. Ltd., London. 

1975. Såld till Veb Deutfracht Seereederei, Rostock, Östtyskland före leverans.

Levererades 11 juli 1975 till Veb Deutfracht Seereederei, Rostock, Östtyskland. 

1975 07. Insatt mellan Rostock - Havanna.

1983. Utchartrad till Tor Line för ett kort tag.

1990 06 18. Registrerad för Deutsche Seereederei GmbH, Rostock, Tyskland.

1991 09 06 - 1992 08. Utchartrad till Dublin Ferry Ltd., Dublin. Omdöpt till SPIRIT OF DUBLIN.

1992 08 17. Åter från charter, omdöpt till FICHTELBERG.

1992 11 10 - 1993 10 30. Utchartrad till North Sea Ferries, Rozenburg. Omdöpt till NORCLIFF. Insatt mellan Zeebrugge - Hull.

1993 11. Åter från charter, omdöpt till FICHTELBERG.

1994 01 01. Registrerat för Euroseabridge Schiffahrtsgesellschaft mbH, Rostock, KR Reederei F. Laeisz, Tyskland.

1994. Utchartrad till Elbe-Humber Ro/Ro Line (DFDS Seaways). Insatt mellan Immingham - Esbjerg - Cuxhaven.

1994 12 27. Utchartrad till DFDS, Omdöpt till DANA MINERVA.

1995 08 05. Insatt mellan Fredericia - Klaipeda.

1995. Insatt mellan Cuxhaven - Immingham.

1996 05. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö - Klaipeda.

1996 09. Såld till Clare Shipping, Oslo, Norge. Fortfarande chartrad av DFDS.

1996 12. Avslutad charter för DFDS.

1996 12. Registrerad för Seahawk K/S, Oslo, Norge. Omdöpt till SEAHAWK.

1997 01. Utchartrad till Pandoro Ltd, Fleetwood. Insatt mellan Liverpool - Dublin.

1997 07 - 1997 08. Utchartrad till Fred Olsen, Norge. Insatt mellan Oslo - Bamble - Kristian sand - Hamburg

1997 09. Utchartrad till Pandoro Ltd, Fleetwood. Insatt mellan Liverpool - Dublin.

1998 02 - 1998 03. Utchartrad till Suardiaz, Insatt mellan Frankrike - England.

1998 05. Utchartrad till P&O European Ferries Ltd., Portsmouth. Insatt mellan Portsmouth - Le Havre.

1998 10. Utchartrad till Suardiaz, Insatt mellan Frankrike - England.

2002 05 08. Utchartrad till Cetam, Frankrike. Omdöpt till CETAM VICTORIAE. Insatt mellan Southampton - Santander.

2002 09. Avslutad charter, omdöpt till SEAHAWK.

2002 10. Utchartrad till ESCO, Estland på två veckor. Insatt mellan Kiel - Tallinn.

2003. Utchartrad till Cobelfret.

2003 09. Utchartrad till Dart Line.

2003 11. Såld till Aegean Cargo, Pireus, Grekland. Omdöpt till AEGEAN SUN.

2004. Utchartrad till ANEK Cargo Lines. Insatt mellan Patras - Porto Marghera.

2006. Omdöpt till ARCHAGELOS.

2006. Utchartrad till NEL Lines. Insatt mellan Pireus - Chios.

2006. Utchartrad till Anek Cargo. 

2012 04. Såld till Indiska upphuggare.

2012 04 25. Avgick Grekland mot Karachi.

2012 05 17. Avgick Karachi mot Alang, Indien.

2012 05 19. Ankom Alang, Indien där skärbrännarna väntade.

M/S FICHTELBERG.

M/S SPIRIT OF DUBLIN.

M/S NORCLIFF.

M/S FICHTELBERG.

M/S DANA MINERVA.

  

M/S SEAHAWK.  

M/S AEGEAN SUN.

M/S ARCHAGELOS.

Tillbaka till Tor RoRo.

Tillbaka till Merzario Lines.

Tillbaka till North Sea Ferries

Tillbaka till DFDS.

Tillbaka till Fred Olsen.

Tillbaka till ESCO.

Tillbaka till Cobelfret.

Tillbaka till Dart Line.

Tillbaka till Aegean Cargo.

Tillbaka till Anek.

Tillbaka till NEL Lines.

© 2021 faktaomfartyg.