M/S FERRY SUMIYOSHI.
Byggd 1973 av Onomichi Zosen dockyard Co, Lyd, Onomichi, Japan.
Varvsnummer. 239.
Dimensioner. 138,61 x 22,15 x 5,80 m.
Brt/ Dwt. 7312/ 2947.
Efter omklassning. GT0/ DWT. 11405/ 2994.
Maskineri. Två 14-cyl, MAN-Mitsubishi dieslar.
Effekt. 15200 hk.
Knop. 19,0.
Passagerare. 900.
Efter ombyggnad. 3000.
Hyttplatser. 0.
Efter ombyggnad. 3000.
Bilar. 63.
Efter ombyggnad. 0.
Trailers. 108.
IMO. 7304663.
Systerfartyg. FERRY HAKOZAKI.
1972 12 15. Sjösatt.
Levererades 20 mars 1973 till Meimon Car Ferry K.K. Kitakyushu, Japan. 1973. Insatt mellan Osaka - Shinmoji. 1982. Överförd till Keihin Rentan Kogyo, Kitakyushu, Japan. 1986. Överförd till Meimon Car Ferry K.K. Kitakyushu, Japan. 1992. Såld till Aboitiz Transport System, Cebu, Filipinerna. 1995. Omdöpt till ABOITIZ SUPERFERRY II. 1996. Omdöpt till ABOITIZ SUPERFERRY 2. 1996. Såld till WG & A Jebsens, Cebu, Filippinerna. Omdöpt till SUPERFERRY 2. 2003 05. Såld till Aboitiz Jebseb Co, Inc, Manilla, Filippinerna. 2012 08. Såld till 2Go Group Inc, Manilla, Filippinerna. Omdöpt till ST. THOMAS OF AQUINAS. 2013 08 16. Kolliderade med SULPICIO EXPRESS SIETE utanför Cebu, Filippinerna. Sjönk efter ett tag och minst 31 personer omkom, över 600 räddades.. |
M/S FERRY SUMIYOSHI.
M/S SUPERFERRY 2.
© 2021 faktaomfartyg.