M/S ESPRESSO PIEMONTE.

Byggd 1969 av Cantieri Navale Luigi Orlando, Livorno, Italien.

Varvsnummer. 129.

Dimensioner. 105,30 x 17,53 x 5,05 m.

Brt/ Dwt. 1491/ 2699.

Maskineri. Två Fiat B3016 SS dieslar.

Effekt. 5884 kW.

Knop. 19,0.

Passagerare. 70.

Bilar. 300.

Lastmeter. 750.

IMO. 6912384.

Levererades i september 1969 till Adriatica di Navigazione S.p.A. Venedig, Italien.

1969. Såld till Traghetti dell Mediteraneo SpA, Porto Torres, Italien.

1982. Såld till Siciltraghetti SpA, Venedig, Italien. Insatt mellan Salerno - Catania.

1985. Såld till Oceanbordes Shipping Ltd, Limassol, Cypern.

1985. Utchartrad till Vognmandsruten.

1985 06 - 1985 11. Insatt mellan Korsør - Nyborg.

1985 08. Upplagd i Korsör.

1985 08. Oceanboordes shipping köps upp av Mimfleca ApS (VR-gruppen).

1985. Under hösten planerade man sätta in fartyget mellan Frederikshavn - Göteborg, men dte vart inget med dessa planer.

1986 01. Utchartrad till Dan Ferry Lines. Dock gick rederiet i konkurs innan det han starta trafik och fartyget arresterades i Esbjerg.

1986 03 17 - 1986 04 24. Upplagd i Esbjerg. Planer för trafik mellan Rödbyhavn och Heiligenhafen gjordes, men det vart inget av dom planerna.

1986 04 27 - 1987 01 21. Upplagd i Köpenhamn.

1987 10. Såld till Anthemousa Shipping Co. (Poseidon Line Shipping Co.), Pireus, Grekland. Omdöpt till ALEXANDROS.

1993. Omdöpt till SEA HORSE.

1993. Omdöpt till TRADER.

1993. Såld till Naval Activity SA, Panama. Omdöpt till RORO TRADER.

1995. Såld till Marti Ro/Ro Isletmeri A.S., Istanbul, Turkiet. 

1995. Insatt mellan Istanbul - Izmir - Trieste.

1995. Omdöpt till ALEXANDROS.

1995 11. Såld till Ulusoy Deniz Tasimaciligi AS, Istanbul, Turkiet. Omdöpt till SELCUK-K.

199?. Insatt mellan Samsun - Novorossiyk.

2010 08. Såld till Ufuk Denizcilik Turizm Tas Gemi Sanayi, Trabzon, Turkiet. Satt under Moldovisk flagg, hemmahamn Giurgiulestri.

2011 08. Såld till Gemi Yan Sanayi, Aliga, Turkiet för upphuggning.

2011 08 20 - 2011 08 24. Avgick Samsun mot Aliaga.

2001 08 24. Ankom Aliaga, Turkiet.

2011 09 02. Påbörjade  upphuggningen.

 

M/S ESPRESSO PIEMONTE.

M/S ALEXANDROS.

M/S TRADER.

M/S SELCUK-K. 

Tillbaka till Adriatica.

Tillbaka till Vognmandsruten.

© 2014 faktaomfartyg.