S/S ENKÖPING.

Byggd 1868 av Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn.

Varvsnummer. ?.

Dimensioner. 29,29 x 4,69 x 2,18 m.

Efter ombyggnad. 30,33 x 5,45 x 2,40 m.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 133/ 64.

Maskineri. En Oskarshamns Mekaniska Verkstad ångmaskin.

Effekt. 81 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En Säffle råoljemotor.

Effekt. 110 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En Volvo Penta TMD 100A diesel.

Effekt. 147 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En Volvo Penta TMD 100C diesel.

Effekt. 175 kW.

Knop. 9,0.

Efter ombyggnad. Passagerare. 148.

RN. 2190.

IMO. 5334755.

1868 06 20. Sjösatt.

Levererades 8 augusti 1868 till Bockholmssund Ångfartygs AB, Enköping.

1868 08 12. Insatt mellan Enköping - Stockholm.

1869 07 18. Går propelleraxeln av vid färd från Stockholm mot Enköping. Repareras vid Bergsunds mekaniska verkstad.

1872 11 30. Går på grund i Enköpingsån. Drogs loss efter några timmar.

1875 10 01. Såld till Österby Ångfartygsbolag, Vallby.

1884 01 01. Såld till Enköpings Ångfartygs AB, Enköping.

1884 11. Såld till Ångfartygs AB Östhammar, Östhammar. Omdöpt till ÖSTHAMMAR. Insatt mellan Östhammar - Stockholm.

1885 08 02. Kolliderar med TESSIN utanför Mälartorget, mindre skador.

1886 04. Ombyggd och reparerad i Östhammars hamn.

1887 11 15. På resa mellan Stockholm - Östhammar går fartyget på grund i närheten av Fogdö

1887 11 20. Bärgas sedan av Neptunbolaget och förs till Ekensbergs varf för reparation.

1889 02. Ny ångmaskin.

1890 04 22. Går på grund vid inloppet till Östhammar och får skador på propellern. 

1890 05 05. Åter i trafik.

189 04. Ombyggd.

1896 04 26. Går på grund i Väddö kanal.

1897 09 10. Kolliderar med CONDOR utanför Beckholmen.

1899 11 26. Går på grund vid skäret Blomman norr om Herräng och tar in vatten. Samtliga ombord evakueras.  

1899 12 02. Bärgas sedan av Neptunbolaget och förs in till Mälarvarvet, Stockholm där den läggs upp. 

1900 01 10. Såld till A P Sjödin, Stockholm och repareras.

1900 04 19. Såld till Ångfartygs AB Sigtuna - Skokloster, Sigtuna. Omdöpt till SKOKLOSTER.

1900 04 23. Ommätt.

1900 05 17. Insatt mellan Stockholm - Sigtuna - Örsundsbro.

1901 11 14. Går på grund i snöstorm vid Bagarbo brygga.

1901 11 17. Drogs fartyget loss.

1904 10 30. Inträffar en explosion ombord då acetylengas hade läckt ut från en trasig slang.

1907 09 12. Återigen en explosion ombord då acetylengas läckt ut och en person skulle kontrollera en sak och tänder en tändsticka.

1909 06. Insatt mellan Stockholm - Berghamn - Ådö - Kalmarsand.

1911 03 07. Såld till Ångfartygs AB Sylfid, Norrtälje. Omdöpt till ARHOLMA. Insatt mellan Arholma - Stockholm.

1912. Fick ny ångpanna vid Ekensbergs Varv.

1912 10 03. Går på grund utanför Blynäs, Vaxholm.

1912 10 04. Drogs loss från grundet.

1913 07. Såld till p/r fabrikör Carl Gustaf Grönstedt, Norrtälje. Insatt mellan Väddö - Stockholm.

1913 10 30. Går på grund vid Grytholmen söder om Furusund.

1913 10 31. Drogs loss från grundet.

1914 03. Omdöpt till VÄDDÖ.

1914 07 25. Såld till J. Nyholm, Stockholm.

1915 03 24. Såld till Samuel Hultkranz, Björnö. Omdöpt till GLAFSFJORDEN.

1915 07 25. Såld till Ångbåts AB Byelfven, Arvika. 

1915 07. Insatt mellan Arvika - Sölje - Satfnäs - Stömne - Björnö - Högsäter.

1935 05 03. sista dagen i trafik.

1935 04 30. Såld till Harry Emanuel Carlson, Gunnar Johansson och Arne Lorentsson, Styrsö-Tången. Omdöpt till SÖDRA SKÄRGÅRDEN. Insatt på trafik i Göteborgs södra skärgård.

1939. Utchartrad till Styrsö Trafik Ab.

1940 - 1941. Upplagd.

1943 04 15. Såld till Knut Viktor Emanuel Carlson, Gravane. Omdöpt till SOTEN.

1943 07 14. Insatt mellan Fjällbacka - Hamburgsund - Bovallastrand - Hunnebostrand - Gravarne - Smögen - Malmön - Lysekil.

1948. Såld till Erik Valter Yngve Carlson, Fiske-Tången.

1948. Bytts ångmaskineriet ut mot en råoljemotor.

1950 05 29. Tappar propellern vid färd från Hunnebostrand och en lotskutter kommer till undsättning.

1952 03. Ombyggd i Marstrand.

1959. Nytt maskineri installeras.

1966 08. Hemmahamn Kungshamn.

1970 06 25. Går på grund vid en lerbank på Malmönfjorden. Drogs loss efter ett tag.

1971 04 01. Såld till Bröderna Karlssons Båttrafik HB, Kungshamn.

1978 06 30. Såld till Rederi AB Soten, Kungshamn.

1983. Nytt maskineri installeras.

1989 09. Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm. Omdöpt till ENKÖPING.

1989 - 1990. Renoverad vid Mälarvarvet.

1990 05 11. Premiärtur mellan Stockholm - Enköping, därefter insatt mellan Skokloster - Uppsala/ Olika typer av kryssningar.

1999 01 01. Såld till Bore Lines Ab, Stockholm i samband med att Bore Lines övertar Ångfartygs Ab Strömma Kanal. Rederiet byter namn senare till Strömma Turism & Sjöfart Ab, Stockholm. 

2000. Insatt mellan Stockholm - Drottningholm.

200?. Kryssningar i Stockholm skärgård.

M/S SOTEN.

M/S ENKÖPING.

Tillbaka till Styrsöbolaget.

Tillbaka till Strömma Kanal.

© 2021 faktaomfartyg.