M/S EMIRATES EXPRESS.

Byggt 1978 av Oskarshamns Varvs Ab Oskarshamn.

Varvsnummer 419.

Dimensioner. 183,14 x 24,04 x 8,5 m.

Brt/ Nrt / Dwt. 8761/ 4622/ 14497.

Maskineri. En Cegielski Sulzer 6RND76 diesel.

Effekt. 8832 kW.

Knop 19.

Lastmeter 2520.

IMO. 7430723.

Systerfartyg. FINNEAGLE. BANDAR ABBAS EXPRESS. GULF EXPRESS.

1974. Beställd som oljetanker.

1976 04 20. Ordern ändrad till ett RoRo fartyg.

1977 08 03. Sjösatt.

Levererades 7 februari 1978 till Ab Skärhamns Oljetransporter (OT-gruppen), Skärhamn. 

1978 02. Insatt för OT Express Line mellan Wallhamn - Bremerhaven - Immingham - Dunkerque - Doha - Umm Said - Dubai - Abu Dhabi - Damman - Karachi - Bombay.

1981 09 07. Omdöpt till ABUJA EXPRESS. Insatt för OT West Africa Line mellan Europa - Västafrika.

1981 12. Såld till Kansallisrahotius Oy, Helsingfors, Finland. Registrerad för Ab Vasa Shipping Oy, Vasa, Finland. (Management Owner Ab Vasa Shipping Oy, Vasa).

1983 11 03. Leasingen övertagen av Oy Finnlines Ltd, Finland.

1983 11 08. Utchartrad till Foss Line. Insatt mellan Europa - Medelhavet.

1983 11 29. Omdöpt till FOSSEAGLE. Hemmahamn Helsingfors.

1985 01 08. Utchartrad till Finncarriers. Omdöpt till FINNEAGLE.

1987 04 16. Såld till Eagle Shipping Ltd., Georgetown, Cayman Islands, satt under Bahamaflagg, hemmahamn Nassau.

1987 07 30. Såld till Jasper Park Shipping Inc, Manilla, Filipinerna. (Fred Olsen Lines, Oslo, Norge). Omdöpt till BORAC

1987 08. Insatt mellan Norge - Immingham - Rotterdam - Zeebrugge - Hamburg.

1989 06 28. Registrerad för Jasper Park Shipping Inc, Oslo, Norge.

1999 01 07. Såld till DFDS A/S, Oslo, Norge. Omdöpt till TOR HUMBRIA.

1999 01. Insatt mellan Norge - Immingham - Felixstowe.

1999 06 25. Registrerad för DFDS Tor Line, AB, Göteborg.

2000 07 16 - 2000 08 11. Utchartrad till Brittiska MOD. Gjorde resa mellan Immingham - Marchwood - Montreal - Marchwood - Göteborg.

2000 09 04. Utchartrad till Costa Container Line. Insatt mellan Catania - Savona - Vado.

2001 01 13 - 2001 05 04. Utchartrad till Cotunav, Tunisien. Insatt mellan Tunis - Marseille - Genua.

2001 05 15. En rundresa mellan Esbjerg - Harwich. 

2001 05 18. Upplagd i Esbjerg.

2001 06 02. Insatt mellan Immingham - Rotterdam.

2002 02 03 - 2002 02 08. Insatt mellan Göteborg - Immingham.

2002 12 18. Såld till Albis Maritime Corp, Panama, (Goliath Shipping, Oslo, Norge) för övertagande i januari 2003. 

2003 01 22. Övertagen av dom nya ägarna, satt under Norsk flagg, hemmahamn Oslo. Återchartrad av DFDS Tor Line.

2006 12 19. Management Barber Ship Management, Lysaker, Norge.

2007 12 19. Såld till CS & Partners, Hellerup, Danmark. Management Global Hanseatic GmbH & Co, Hamburg, Tyskland. Återchartrad av DFDS Tor Line.

2009. Utchartrad till Emroll. Insatt mellan Nordeuropa - Medelhavet.

2009 10. Utchartrad till Cotunav. Insatt mellan Genua - Tunis.

2010 04 04. Upplagd i Augusta, Sicilien.

2010 06 11. Såld till Turkiska upphuggare. Omdöpt till HUMBRIA.

2011 06 17. Avgick Augusta mot Aliaga.

2010 06 19. Kördes fartyget upp på stranden kl 15,40 Turkisk tid i Aliaga, Turkiet på sin sista resa.

M/S EMIRATES EXPRESS.

M/S ABUJA EXPRESS.

M/S FOSSEAGLE.

M/S BORAC.

M/S TOR HUMBRIA.

M/S TOR HUMBRIA.

Tillbaka till OT Rederierna.

Tillbaka till Finncarriers.

Tillbaka till Fred Olsen.

Tillbaka till Tor RoRo.

Tillbaka till Cotunav.

© 2021 faktaomfartyg.