S/S DJURGÅRDEN 1.

Byggd 1897 av William Lindbergs Verkstads och Varfs AB, Stockholm.

Varvsnummer. 223.

Dimensioner. 17,78 x 4,46 x 1,60 m.

Brt/ Nrt. 62/42.

Maskineri. En W. Lindberg ångmaskin.

Effekt. 55 ihk.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En 8-cyl, Scania diesel.

Effekt. ?.

Knop. ?.

Passagerare. 148.

RN 3951.

Systerfartyg. DJURGÅRDEN 2.

Levererades 15 april 1897 till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.

1897 04 18. Insatt mellan Slussen - Allmänna Gränd.

1898 05 21. Kolliderar med en vedskuta straxt innan ankomst Räntmästartrappan.

1900 09. Insatt mellan Nybroplan - Allmänna Gränd.

1935 08 02. Kolliderar med en motorsegalre utanför Kastellholmen. 

1961. Upplagd vid Djurgårdsvarvet.

1969 05 12. Såld till Lennart Holst, Täby. Flyttad till Ålkistan. Efter ett tag så sjunker fartyget.

1970 02 12. Såld till Carl Jan Folcker och Ulrik Ulf Timming. Man bärgar färjan, flyttas till Stocksund där den används som förrådslokal. Ångmaskinen tas ur.

1972. Såld till Jürgen Saegebrecht, Stocksund.

1972 10 27. Såld till Knut Harald Gjertz, Stocksund, Stefan Ridderstedt, Täby och Carl Magnus Fries, Djursholm. Hemmahamn Stocksund. Flyttas till Stocksunds Skeppsägarförening och används som förråd när man tagit ur ångmaskinen.

1977. Såld till Stefan Igelström och karin Ward-Pontén, Arboga. En liten motor installeras och färjan körs till Hjälmare Docka, Arboga för renovering.

1978 07 11. Under svetsning antänts färjan som brinner upp.

1979. Såld till Ture Lymar, Arboga som skrot.

1979. Såld till Gustaf Persson, Gustaf som flyttar upp den till Runn i Dalarna. Renoveras upp och en får en maskin installerad.

1979. Flyttas på trailer till Torsång.

1984. Åter sjösatt, nytt maskineri installeras.

2001. Såld till Lars-Olof Johansson, Sundfiske, Hedemora.

S/S DJURGÅRDEN 1.

Tillbaka till övriga Svenska fartyg.

© 2021 faktaomfartyg.