M/S DAWN MERCHANT.

Byggd 1998 av Astilleros Espanoles S.A. (AESA) Factoria de Sevilla, Sevilla, Spanien.

Varvsnummer. 287.

Dimensioner. 179,93 x 25,24 x 6,50 m.

GT/ NT/ DWT. 22152/ 6645/ 7360.

Maskineri. Fyra Wärtsilä 9L38 dieslar.

Effekt. 23760 kW.

Knop. 24,0.

Passagerare. 195.

Hyttplatser. 57.

Lastmeter. 2000 m.

IMO. 9147291.

Systerfartyg. MIDNIGHT MERCHANT. NORTHERN MERCHANT. BRAVE MERCHANT. MURILLO.

1998 02. Sjösatt.

Levererades 3 september 1998 till Cenargo International Ltd, Nassau, Bahamas.

1998 10 - 1999 01. Utchartrad till Und RoRo, Istanbul, Turkiet. Insatt mellan Istanbul - Trieste.

1999. Registrerad för V Ships (UK) Douglas, Isle Of Man.

1999 01 07. Första ankomst till Liverpool.

1999 02 15. Insatt för Merchant Ferries mellan Liverpool - Dublin.

1999 03 01. Även passagerare medtages på linjen.

2002 04. Insatt för Norse Merchant Ferries mellan Liverpool - Dublin.

2002 10. Insatt för Norfolklines mellan Dunkerque - Dover.

2002 11 08. Varvsbesök vid ARNO, Dunkerque, Frankrike.

2004 12 17. Efter avgång från Dover så kolliderade fartyget med vågbrytaren vid passage i hårt väder, fartyget gick in till Dover.

2004 12 18. Reparation i Dunkerque, Frankrike.

2005 10 14. Avslutad trafik mellan Dunkerque - Dover.

2005 10 15. Ankom Liverpool.

2005 10. Insatt mellan Liverpool - Dublin.

2005 11 12. Avgick Liverpool mot Grekland.

2005 11. Ankom Siros, Grekland.

200 11 28. Omdöpt till EUROPAX APPIA.

2005 12. Skulle chartras ut till ett Italienskt rederi, men av okänd anledning vart det inget av det.

2005 12 12. Registrerad för Daybreak Shipping, Ltd, Liverpool, England.

2006. Utchartrad till Balearia, Spanien. Omdöpt till PAU CASALS.

2007 05. Insatt mellan Valencia - Palma.

2008 07. Utchartrad till Caronte & Tourist. Insatt mellan Messina - Salerno.

2008 11. Avslutad charter.

2008 11. Utchartrad till Terrabalt, Litauen.

2008 11. Omdöpt till AVE LUEBECK.

2008 12 30. Avgick Gibraltar mot Sherness.

2009 01 03. Ankrade upp vid Nore, utanför Sherness, detta på grund av att charter till Terrabalt avbröts.

2009 04. Ankom Arno, Dunkerque.

2009 04. Omdöpt till T REX.

2009 04. Utchartrad till T-Link Lines, Italien. Insatt mellan Genoa voltri - Termini Imerse.

2009 12 - 2009 12 10. Utchartrad till Cotunav för två rundresor Marseille - Tunis. 

2009 12 12. Låg fartyget på redden i Marseille.

2009 12 13. Låg fartyget på redden till Barcelona.

2010 01 11. Ankom Cadiz.

2010 03 - 2010 05. Utchartrad till Norfolkline.

2010 03 31. Ankom Liverpool.

2010 03. Insatt mellan Birkenhead - Dublin.

2010 05 09. Avslutad charter och avvaktar nya order liggandes för ankar utanför Anglesey.

2010 05 14. Utchartrad till LD Lines. Insatt mellan Boulogne - Dover.

2010 05 25. Ankom ARNO, Dunkerque för översyn. Omdöpt till NORMAN TRADER.

2010 05 30 - 2010 09 06. Insatt mellan Boulogne - Dover.

2010 09 06. Låg fartyget utanför Oostende.

2010 09 14. Ankom Amsterdam för dockning.

2010 11 20. Upplagd i Tilbury.

2011 01 05 - 2011 02 22. Insatt mellan Le Havre - Portsmouth.

2011 02 24. Upplagd i Tilbury.

2011 04 04 - 2011 06 07. Utchartrad till P&O Ferries. Insatt mellan Dublin - Liverpool.

2011 06 08 - 2011 06 22. Utchartrad till Stena Line. Insatt mellan Holyhead - Dublin.

2011 06 23 - 2011 06 30. Utchartrad till P&O Ferries. Insatt mellan Dublin - Liverpool.

2011 07 01. Avgick Liverpool mot Falmouth.

2011 07 07. Upplagd i River Fal.

2013 05. Såld till Stena RoRo Ab, Göteborg. Satt under Engelsk flagg, hemmahamn London.

2013 05 26. Bogserad från Fal till Gdynia för renovering/ uppfräschning.

2013 06 05. Ankom Gdynia.

2013 06. Registrerad för Stena North Sea Ltd, Hoek Van Holland, Holland. Omdöpt till STENA ALEGRA. Satt under Brittisk flagg, hemmahamn London. (Management Stena Line BV, Hoek Van Holland, Holland).

2013 07 08. Utchartrad till Stena Line. Insatt mellan Gdynia - Karlskrona.

2013 09 19. Vart fartyget stoppat i Gdynia då man upptäckt säkerhetsbrister.

2013 10 28. Så slet sig fartyget när det låg uppankrat och gick på grund vid Äspeskär i närheten av Tjurkö.

2013 10 29. Drogs fartyget loss.

2013 10 31. Ankom varv i Gdynia för reparation.

2013 11. Utchartrad till Interislander, Nya Zeeland.

2013 11 27. Avgick Gdynia mot Wellington, Nya Zeeland via Panama kanalen.

2013 12 28. Ankom Wellington

2013 12 30. Provanlöp i Picton.

2014 01 13 - 2014 06 29. Insatt mellan Wellington - Picton.

2014 07 05. Avslutad charter.

2014 07 06. Avgick Wellington mot Singapore.

2014 12. Utchartrad på 5 år till Interislander. Uppfräschad i Singapore innan hon sätts i trafik.

2015 07. Omdöpt till KAIARAHI. Management Interislander, Nya Zeeland.

2015 09. Insatt mellan Wellington - Picton.

2017 10. Såld till Stena Finance BV.

2019 11. Såld till Kiwirail Ltd, Auckland, Nya Zeeland.

2021 08 31. Fick fel på växellådan och togs ur trafik. 

2022 09. Åter i trafik efter reparation.

M/S DAWN MERCHANT.

Varvsbilder.

M/S PAU CASALS.

M/S AVE LUEBECK.

M/S T REX.

M/S NORMAN TRADER.

M/S STENA ALEGRA.

M/S KAIARAHI.

Tillbaka till UND.

Tillbaka till Merchant Ferries.

Tillbaka till Norse Merchant Ferries.

Tillbaka till Norfolklines.

Tillbaka till Balearia.

Tillbaka till Caronte.

Tillbaka till T-Link Lines.

Tillbaka till Cotunav.

Tillbaka till LD Lines.

Tillbaka till P&O Ferries.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till Interislander.

© 2023 faktaomfartyg.