S/S DANMARK.

Byggd 1922 av Helsingørs Jernskips og Maskinbyggeri A/S, Helsingör, Danmark.

Varvsnummer 163.

Dimensioner. 101,70 x 18,76 x 4,50 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2727/ 1264/ 500.

Maskineri. Två 3-cyl, ångmaskiner.

Effekt. 2648 kW.

Knop. 15,5.

Passagerare. 1098.

Bilar. 70.

Spår. 2.

Spårlängd. 157 meter.

IMO. 5508626.

1921 12 07. Sjösatt

Levererades i februari 1922 till De Danske Statsbaner, Gedser, Danmark.

1922. Insatt mellan Gedser - Warnemünde.

1929 01 09. Krockade DANMARK med tyska färjan SCHWERIN.

1940 - 1945. Transporterade fartyget tyska soldater mellan Gedser - Warnemünde.

1945 03 18. Så lyckades Danska motståndsmän komma ombord på DANMARK i Gedsers hamn för att sabotera färjan och fartyget sjönk i hamnen.

1945 06 28. Bärgades fartyget och bogserades till Burmeister & Wain, Köpenhamn för reparation.

1946 07 15. Åter i trafik.

1947 05 10. Öppnades linjen mellan Gedser - Warnemünde igen.

1948 06 12. Registrerad för Danske Statsbaner, Gedser, Danmark.

1949 03 01. Kolliderade med färjeläget Warnemünde.

1951-1963. Insatt mellan Gedser - Grossenbrode. Blev reservfärja för leden Gedser - Warnemünde.

1957. Ombyggd till oljeeldning.

1963 05 14. Insatt mellan Gedser - Warnemünde.

1968 04 14. Sista dagen i trafik.

1968 04. Såld till Heyghn Freeres S.A. Belgien för upphuggning.

1968 04 18. Bogserad från Gedser till Gent.

1968 04 23. Ankom Gent.

S/S DANMARK.

Tillbaka till DSB.

© 2021 faktaomfartyg.