M/S CINDERELLA.

Byggd 1987 av Marinteknik Ab, Östhammar.

Varvsnummer. B65.

Dimensioner. 41,76 x 7,67 x 1,20 m.

GT/ NT/ DWT. 324/ 139/ 50.

Maskineri. Fyra Scania DSI 14 dieslar.

Effekt. 1470 kW.

Knop. 24,5.

Efter maskinbyte. Två Caterpillar 3412 E dieslar.

Effekt. 1765 kW.

Knop. 24,0.

Efter maskinbyte. Två MTU 16V 2000 M70 dieslar.

Effekt. 1765 kW.

Knop. 24,0. 

Passagerare. 450.

KM RN. 13538.

IMO. 8619821.

Systerfartyg. CINDERELLA II. CINDERELLA. DIAMANT EXPRESS.  ADLER EXPRESS. IRIS. CELESTINA. CAPRI JET. SORRENTO JET. EUROPA JET. ROSARIO LAURO.

1986 06 12. Sjösatt.

Levererades 3 juni 1987 till Marinteknik Ab, Öregrund.

1987 06 12. Insatt för City Jet Line mellan Stockholm - Mellersta Skärgården.

1988 03. Köper Rederi Ab Slite upp aktiemajoriteten i City Jet Line. Rederiet ändrar namn till City Jet Line Rederi Ab.

1989 12 13. Avgick Stockholm mot Göteborg.

1989 12 15. Utchartrad till Läckö Båttrafik, Kållandsö.

1989 12 15. Ankom Göteborg.

1990 01 02. Avgick Göteborg mot Vänersborg - Lidköping.

1990 01. Omdöpt till CINDERELLA WEST.

1990 01. Insatt i trafik på Vänern.

1990 08 15. Sista dagen i trafik på Vänern. Avgick sedan mot Göteborg.

1991 08. Upplagd i Göteborg.

1991 02. Såld till B.N.P. Bail, Paris, Frankrike.

1991 03 04. Avgick Malmö mot Brest.

1991 03. Övertagen av dom nya ägarna i Brest, Omdöpt till NAVIX.

1991. Insatt mellan Saint Nazaire - Belle Island, samt kryssningar på floden Loire.

1993. Upplagd i Saint Nazaire.

1994 09. Såld till Ångfartygs Ab Strömma Kanal, Stockholm.

1994 09 29. Övertagen av dom nya ägarna i Saint Nazaire.

1994 09 29. Avgick Saint Nazaire mot Stockholm via Cherbourg - Oostende - Kiel Kanalen - Trelleborg - Kalmar.

1994 10 06. Ankom Stockholm.

1994. Avgick sedan Stockholm mot Rönnäng Varv Tjörn för renovering.

1995. Omdöpt till CINDERELLA II. Bemanning Tema Shipping i Vaxholm AB, Vaxholm.

1995 05 02. Insatt för Cinderella båtarna mellan Stockholm - Mellersta skärgården.

1995 10 23. Inhyrd av Ostkustens Marinkommando/ MKO under en inryckningsövning. 

2000 05 31. Transporterade det Japanska kungaparet från Gripsholms slott till Stockholm.

2001. Bytts maskineriet ut.

2004. Ombyggd vid Rindö Marine AB, Rindö.

2005 03. Bytts maskineriet ut.

2017 06 18. Fick problem med ena backslaget vid tillägg vid Nacka brygga och körde in i bryggan. 9 personer skadades. Gick in till Nybroplan efter det att alla skadade tagits hand om och man kunde konstatera inte större skador på fartyget.

2017 06 19. Ankom Kummelnäs varv för reparation.

2017 06 22. Åter i trafik.

2021 07 16. Bröt en mindre brand ut ombord i en pump till duscharna som blev överhettad i personalutrymmet som kunde släckas snabbt av besättningen ombord. Passagerarna evakuerades. Togs ur trafik i Vaxholm och en besättningsman förd till sjukhus för undersökning.

M/S CINDERELLA.

M/S CINDERELLA WEST. 

M/S NAVIX.

M/S CINDERELLA II.

Ombord.

Tillbaka till City Jet Line.

Tillbaka till Strömma Kanal bolaget.

© 2022 faktaomfartyg.