S/S CENTRALFÄRJAN 2.

Byggd 1902 av Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm.

Varvsnummer. 297.

Dimensioner. 17,26 x 4,40 x 1,80 m.

Brt. 43/13.

Maskineri. En Bergsunds ångmaskin.

Effekt. ?.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En Ford 2704 diesel.

Effekt. 51 kW.

Knop. 9,0.

Efter ombyggnad. Passagerare. 58.

RN. 9083.

Systerfartyg. CENTRALFÄRJAN 1.

Levererades 1902 till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.

1902. Insatt mellan Gustav III:s staty - Nationalmuseum.

1938. Blir fartyget motoriserat.

1938. Insatt mellan Tegelviken - Allmänna gränd.

1950. Förlängd.

1969 02. Blir fartyget utdömd, men man renoverar fartyget grundligt.

1970 09 30. Såld till Ab Djurgårdsvarvet, Stockholm.

1970 10 02. Ab Djurgårdsvarvet byter namn till Storstockholms hamntrafik Ab, Stockholm.

1970 12 30. Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm.

1976. Såld till HB Olofssons & Sandströms Transport, Norrbyn. Omdöpt till TRÄPATRONEN.

1985. Såld till Marin & Maskin i Stockholm AB, Stockholm. Omdöpt till STOCKHOLMS STRÖM.

1986. Såld till Rederi Stockholms Ström Gibel & Leffler HB, Stockholm. Omdöpt till STOCKHOLMS STRÖM 1.

1990 05 18. Går på grund utanför Ulriksdals värdshus.

S/S CENTRALFÄRJAN 2.

M/S STOCKHOLMS STRÖM 1.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

© 2021 faktaomfartyg.