M/S BULLAREN.

Byggd 1918 av Ab Götaverken, Göteborg.

Varvsnummer. 344.

Dimensioner. 133,17 x 17,14 x 8,22 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5749/ 4225/ 9400.

Maskineri. Två 6-cyl, Götaverken dieslar.

Effekt. 4000 ihk.

Knop. 12,0.

RN. 6002.

IDno. 3006002.

Systerfartyg. TISNAREN.

1915 03 11. Beställd.

1917 11 10. Sjösatt.

Levererades 27 juni 1918 till Rederi Ab Transatlantic, Göteborg.

1940 06 24. Avgick Bordeaux mot Casablanca, men man fick maskinproblem och återvände till Bordeaux.

1940 07 04. Så gav den tyska hamnkommendanten att fartyget skulle kvarhållas.

1940 09 10. Så förklarades fartyget övertaget av KMD Bordeaux. Använd som logemenstfartyg.

1941 05 12. Efter uppgörelse i prisdomstolen i Hamburg, så vart fartyget Tysk egendom.

1941 07 17. Avgick Bordeaux mot Hamburg.

1941 07 18. vart fartyget bombat av Engelskt flyg utanför Dunkerque och satets på land utanför Dunkerque.

1941 07. Drogs flott och reparerades provisoriskt i Dunkerque, för att sedan gå till Seebeck Werft, Wesermünde för ombyggnad till ubåtsmoderfartyg.

1942 04 30. Avgick mot Burmeister & Wain, Köpenhamn för kompletterande arbeten.

1942 06. Använd som moderfartyg 2 Admirals der U-Boote.

1942 10. Insatt som transportfartyg för Kriegsmarine.

1943 07 01. Övertagen av Kommando des Schulverbandes des Hauptkommandos der Torpedoschule, Travemünde. (Redad av John T Essberger).

1944 02. Omdöpt till TANGA.

1944 11 04. Trupptransportfartyg i Östersjön.

1944 12 20. Vart bombad utanför Libau av ryskt flyg, men kunde gå till Hamburg för reparation

1945 05 05. Så kapitulerade Tyskland och fartyget återfanns i Hamburg.

1945 05. Togs av Britterna som krigsbyte och erbjöds att lämnas tillbaka till Transatlantic som inte var intresserade av fartyget.

1947. Överlämnad till John T Essberger, Hamburg, Tyskland, som lät fartyget repareras vid Deutsche Werft, samt kompletterande arbeten vid varv i Lübeck.

1950 05. Åter i fart.

1954 04 11. När fartyget låg i Rotterdam, så bröt en brand ut ombord, som kunde släckas, men fartyget behövdes repareras.

1961 07. Såld till Charles M Willie & Co, Cardiff, Wales. Registrerad för Panex (overseas) Ltd, London. Omdöpt till PAMARU.

1961 08 25. Avgick Garston mot Tokyo lastat med skrot.

1961 09 17. Fick maskinhaveri utanför Palermo och bogserades in för reparation.

1961 10 03. Avgick Palermo.

1961 11 14. Ankom Colombo, Ceylon med maskinhaveri.

1961 12. Ankom Manila, Filipinerna.

1962 01 16. Bogserad av ATLAS till Tokyo.

1962 04 02. Bogserad till Amakasu Sangyo, Onomishi, Japan för upphuggning.

M/S BULLAREN.

Tillbaka till Rederi Ab Transatlantic.

© 2012 faktaomfartyg.