M/S BORNHOLMERPILEN.

Byggd 1963 av Jos L Meyer Verft Papenburg-Ems Tyskland.

Varvsnummer 516.

Dimensioner. 80,80 x 14,14 x 4,10 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1999/ 797/ 533.

Maskineri. Två Deutz RBV 8M 358 dieslar.

Effekt. 3235 kW.

Knop 17,0.

Passagerare. 900.

Hyttplatser. 120.

Bilar. 74.

IMO. 5415119.

1963 06 01. Sjösatt.

Levererades 6 augusti 1963 till A/S Dampskibsselskabet på Bornholm af 1866, Rönne, Danmark.

1963 08 08. Insatt mellan Köpenhamn-Rönne, Rönne - Ystad.

1970. Ombyggd så att lastbilar får plats i två rader på bildäck.

1971 09. Såld till Jadranska Linijska Providba, Rijeka, Jugoslavien. Omdöpt till ILIRIJA.

1971 10. Insatt mellan Rijeka - Dubrovnik.

1991. Överförd till Javno Poduzere Jadrolinija P.O, Rijeka, Kroatien.

1996. Insatt mellan Rijeka - Dubrovnik. 

1997 05. Såld till Dentek Teknik Hizmetler Makina ve TLS, Istanbul, Turkiet. Omdöpt till KARGEM

1997 05. Insatt för Kargem Lines mellan Trabzon - Ukraina.

1998 05 31. Kolliderade med den Malaysiska bulkern BUNGA ORKID TIGA. Går till varv för längre varvsbesök.

1998. Såld till Kargem Gemicilik Turizm ve TLS, Istanbul, Turkiet.

2000. Såld till Fergün Denizcilik, Girne, Turkiet. 

2000. Insatt för Kargem Lines mellan Girne - Tasucu.

2000. Såld till Trabzon Birlesik Denizcilik ve Ticaret, Trabzon, Turkiet. Omdöpt till AVRASYA II.

2000. Insatt mellan Trabzon - Sotchi.

2006 05. Såld till Turkiska upphuggare. Omdöpt till AVRASYA för en sista resa.

2006 05. Ankom Aliaga, Turkiet.

2006 07 29. kördes upp på stranden hos Isiksan GS, Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S BORNHOLMERPILEN.

M/S ILIRIJA.

M/S KARGEM.

 

M/S AVRASYA.

Upphuggningsbilder.

Tillbaka till Bornholmstrafikken.

Tillbaka till Jadrolinija

© 2020 faktaomfartyg.