M/S YLVA.
Byggd 1965 av Oy Laivateollisuus Ab, Åbo, Finland.
Varvsnummer. 239.
Dimensioner. 73,20 x 10,44 x 3,65 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 499/ 266/ 1125.
Efter omklassning. 1194/ 682/ 1780.
Maskineri. En 9-cyl, MAN diesel.
Effekt. 1200 hk.
Knop. 12,0.
IMO. 6516568.
Levererades 3 augusti 1965 till
Rederi Ab Yrsa, Mariehamn, Åland.
1970 12 31. Fick brand i maskin utanför Polska kusten på resa mellan Gdansk - Kemi. Besättningen räddades av Sovjetiska APSHERONSK. En Polsk bogserbåt tog fartyget under bogsering till Gdynia där man kunde släcka elden 2 januari 1971. 1971 02. Bogserad till Landskrona för besiktning. 1971. Såld till Rederi Ab Sally, Mariehamn, Åland i havererat skick, bogserades till Varvet Algot Johansson & co, Mariehamn för reparation. 1974 12 10. Åter i fart, omdöpt till NANNY. 1977. Upplagd i Mariehamn. 1981 12 31. Såld till Bror Husell, Mariehamn, Åland. Omdöpt till NANGARD. 1981 12 31. Såld till Oy Högship Ab, Mariehamn, Åland. Omdöpt till NANCY. 1982 04 16. Utchartrad till Bror Husell, Omdöpt till NANGARD. 1985. Gick Oy Högship i konkurs. 1985 03 01. Såld på auktion till Juhani Yrjölä, Sibbo. 1985 03 20. Omdöpt till ANGA. 1985. Såld till Daventry Maritime Co (Pike Shipping AS, Stockholm), Panama. 1989. Såld till Anga Shipping (Bal-Eurocarriers ltd, Rauma), Panama. Omdöpt till JENNY V. 1993. Såld till Commercial transport Firm Ltd, (Tallinn, Estland), Panama. Omdöpt till MAITREYA. 1995. Såld till Merchant Shipping Line Ltd, Panama. 1998. Såld till Christobel Enterprise SA (Abohispana SA), Panama. Omdöpt till MARI LUZ. 2004 12. Såld till Red Sea Star Ltd, Phnom-Penh, Kambodja. Omdöpt till MRINAL V. 2005. Omdöpt till AFRO STAR. 2009. Såld till Reha Aldin Gemicilik Ltd, Phnom-Penh, Kambodja. 2010 02. Såld till Batumi State Maritime Academy, Batumi Georgien. Omdöpt till NEW ACADEMY STAR. |
Bild saknas.
Tillbaka till Rederi Ab Sally.
© 2021 faktaomfartyg.