M/S WOTAN.

Byggd 1915 av F. Schichau, Elbing, Tyskland (Varvsnummer 934).

Färdigställd vid Frank Schenk, Elbing, Tyskland. (Varvsnummer 36).

Dimensioner. 28,76 x 6,40 x 0,95 m.

Efter förlängning. 30,68 x 6,24 x 1,64 m.

Brt/ Nrt. 92/ 82.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 162/ 75.

Maskineri. En Benz & Cie diesel.

Effekt. 200 hk.

Knop. 9,0.

Efter maskinbyte. En Deutz diesel.

Effekt. 360 hk.

Efter maskinbyte. Två Deutz dieslar.

Effekt. 500 hk.

Knop. 10,0.

Levererades 1915 till Deutsche Cellulose AG, Danzig, Tyskland ( as a tank lighter).

1915. Såld till Emil Liebsch, Danzig, Tyskland. Omdöpt till LIEBSCH.

1919. Såld till E. Wagenborg, Delfzijl, Holland. Omdöpt till VOORUITGANG II. Insatt som bogserbåt, eller reservfärja för lederna Delfzijl - Emden/ Zoutkamp - Schiermonnikoog. 

1927 08 18. Såld till Ulrich Albers, Ulrich Meyer and Johann Küper, Baltrum, Tyskland. Omdöpt till BALTRUM I. Byggdes om innan fartyget sattes i trafik mellan Baltrum - Norddeich (Endast sommartrafik).

1928 05 26. Registrerad för Baltrum-Linie Albers, Meyer & Küper.

1928. Nytt maskineri.

1939. Använd som patrullbåt.

1940. Rekvirerad av Tyska Kriegsmarine i Emden.

1945. Rekvirerad av British Port Controller i Emden.

1946. Återlämnad.

1954. Förlängd, nytt maskineri och uppfräschad vid Jos. L. Meyer, Papenburg.

1976 09 30. Upplagd vid Julius-Diedrich Werft Oldersum, Tyskland.

1977 11 01. Såld till Berthold Janssen, Wittmund, Tyskland (Hemmahamn Hooksiel). Omdöpt till FRIESLAND II. Insatt på inköpsresor från Hooksiel samt Wilhelmshaven. 

1981 03 01. Såld till Schiffswerft Martin Janssen, Leer, Tyskland, så som delbetalning för HANNOVER (1981).

1982. Såld till upphuggare, Holland.

M/S BALTRUM I.

M/S FRIESLAND II.

Tillbaka till Baltrum Line.

© 2013 faktaomfartyg.