M/S WIRIL.

Byggd 1938 av Öresundsvarvet Ab, Landskrona.

Varvsnummer. 53.

Dimensioner. 69,80 x 10,90 x 4,66 m

Brt/ Nrt/ Dwt. 879/ 511/ 1225.

Maskineri. En 4-cyl, Atlas diesel

Effekt. 1230 ihk.

Knop. 12,0.

RN. 9306.

IDno. 5279565.

Systerfartyg. WARIA. WERNA WIROS.

1938 09 12. Sjösatt.

Levererades 30 november 1938 till Stockholms Rederi Ab Svea, Stockholm. Insatt i trafik på Norrland.

1940 02 - 1940 03. Timechartrad av Svenska Staten för isbrytning.

1940-1942. Upplagd p.g.a. bränslerestrektioner.

1942 03 - 1942 04. Timechartrad av Fischereinkaufsgemeinschaft Norwegen. Transporterade färsk fisk mellan Luleå och Stettin.

1943. Timechartrad av Röda Korset. Insatt på den s.k. Greklandstrafiken med hjälpsändningar.

1944 02 07. När WIRIL låg i Chios, Grekland, så bombades fartyget med stora skador som följd. Två besättningsmän omkom samt en Rödakorsdelegat. Fartyget reparerades hjälpligt och gick mot Göteborg för reparation. Denna resa blev smått historisk då WIRIL på denna färd bogserade Svenska Lloyd CAMELIA med maskinhaveri hela vägen från Lissabon till Göteborg mitt under brinnande krig. 

1945 09 18. Ankom Lindholmens varv i Göteborg. 

1961. Såld till Kvanerska Plovidba, Jugoslavien. Omdöpt till PLATAK.

1963. Överförd till Jugoslavenska Linijska Plovidba, Jugoslavien.

1967. Överförd till Losinjska Plovidba Oour Brodrarstvo, Jugoslavien. Omdöpt till BELI.

1980 12 26. Upphuggen i Split, Jugoslavien.

M/S WIRIL.

M/S BELI.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

© 2013 faktaomfartyg.