S/S WELLFIELD.

Byggd 1882 av Edward Withy & Co, West Hartlepool, England.

Varvsnummer. 110.

Dimensioner. 83,45 x 10,80 x 5,87 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1834/ 1301/ 2580.

Maskineri. Compoundångmaskin.

Effekt. 844 ihk.

Knop. 8,5.

RN. 3857.

IDno. 1086939.

1882 08 01. Sjösatt.

Levererades i september 1882 till R Ropner & Co, West Hartlepool, England.

1899. Såld till N V Stoomboot Mij Bestevaer, Amsterdam, Holland. Omdöpt till BESTE VAER.

1901. Såld till Rederi AB Merkurius (F Malmros), Trelleborg. Omdöpt till MERKUR.

1901. Kolliderar med en kaj i Altona. Fartyget reparerades dels i Hamburg och dels i Oskarshamn.

1901. En vevstakstapp lossnar och fartyget läggs upp för reparation igen.

1902. Rederiet sammanslås med Trelleborgs Nya Ångfartygs AB.

1903 04 19. Strandade norr om Borgholm i Köpingsvik. Fartyget som vattenfyllts kunde bärgas av Neptunbolaget

1903. Köpt i havererat tillstånd av Axel Johnson (A Johnson & Co), Stockholm. Köpesumma: 45 000 kr. Fartyget reparerades på Oskarshamns MV till en kostnad av 122 000 kr.

1904 01. Såld till Rederi AB Nordstjärnan, Stockholm. Omdöpt till RESERV.

1915. Gick på grund vid Stora Karlsö. Kunde dras loss efter att man dumpat 750 ton kol överbord.

1917. Gick på Time Charter för de allierade under slutskedet av 1:a världskriget.

1920. Såld till Sunds Rederi AB, Sundsvall.

1928. Såld till Rederi AB Gevalia (J J Malmberg, Emanuel & Erik Högberg), Gävle.

1933. Såld till Rederi AB Botnia (J J Malmberg, Emanuel Högberg), Gävle. Omdöpt till HOLMIA.

1935. Såld till Alberto Trivero, Genua, Italien för skrotning. Avgick ifrån Danzig med kollast till Genua på den sista resan

S/S RESERV.

Tillbaka till Trelleborgs Nya Ångfartygs Ab.

Tillbaka till Rederi Ab Nordstjernan.

Tillbaka till Rederi Ab Gevalia.

Tillbaka till Rederi Ab Botnia.

© 2013 faktaomfartyg.