S/S WAXHOLM I.

Byggd 1899 av Mälarvarvet, Stockholm (skrovet)

Färdigställd 1899 vid Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm.

Varvsnummer. 277.

Dimensioner. 35,57 x 6,56 x 2,48 m.

Brt. 250.

Maskineri. En Bergsunds compoundångmaskin.

Effekt. 420 hk.

Knop. 13,0.

Passagerare. ?.

RN. 3525.

Signal. SHDI.

Systerfartyg. WAXHOLM II.

1899 04 29. Sjösatt vid Mälarvarvet, Stockholm. Bogserad till Bergsunds Mekaniska verkstad för färdigställande (bland annat panna och maskin). 

Levererades 24 juni 1899 till Stockholm-Vaxholms Rederi AB. (Registrerad under namnet VAXHOLM I, hemmahamn Vaxholm).

1899 06. Insatt i trafik på traden Stockholm - Vaxholm. Kajplats i Stockholm Logårdstrappan (Skeppsbron).

1901 03 16. Registrerad för Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm.

1901. Förflyttad till traden Stockholm - Blidösundet.

1903. I trafik på traden Stockholm - Husarö.

1905. Ombyggd och isförstärkt.

1913. Våren, försedd med Waxholmsbolagets nya emblem, svart W mot blågul bakgrund.

1914. Ny kajplats vid Strömkajen.

1914. I trafik på traden Stockholm - Möja

1915-1918. I trafik på traden Stockholm - Husarö

1919-1930 I trafik på traden Stockholm - Möja

1930-1955 I trafik på traden Stockholm - Södra Ingmarsö - Brottö. Fram till 1939 gick vissa turer vidare till Nolvik på Ljusterö och 1940 - 55 vissa turer till Finnhamn - Husarö.

1934 10 12. Waxholmsbolagets styrelse avböjer framlagt förslag att ersätta ångmaskineriet med ett dieselelektriskt maskineri.

1935. Fartyget ombyggt och moderniserat. Ångpannan renoverad.

1949 10 02. Får fartyget en roderskada utanför Äpplarö och börja driva. Kapten lyckades till slut ankra upp fartyget.

1956 11. Såld till Tyska upphuggare. Bogserades iväg till Hamburg, Västtyskland tillsammans med S/S WAXHOLM.

S/S WAXHOLM I.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

© 2013 faktaomfartyg.