M/S WAXHOLM II.

Byggd 1983 av Lunde Varv och Verkstad Ab, Ramsvik. 

Varvsnummer. 219.

Dimensioner. 35,50 x 9,02 x 2,95 m.

Efter ombyggnad. 36,00 x 9,02 x 2,95 m.

Brt/ Nrt. 387/ 148.

Maskineri. Två Scania DSI 11 dieslar.

Effekt. 397 kW.

Knop. 12,0.

Efter maskinbyte. Två MAN D 2842 dieslar.

Effekt. 840 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två Mitsubishi S6A3-MPTK dieslar.

Effekt. 810 kW.

Knop. 13,0.

Efter maskinbyte. Två Volvo Penta D16 MH dieslar

Effekt. 882 kW.

Knop. 13,0.

Efter ombyggnad. 378/ 450 (Beroende på trafik)

Efter nytt certifikat. 345.

KM RN. 13164.

IMO. 8224999.

Systerfartyg. WAXHOLM I.

1983 12 09. Döpt.

Levererades 13 december 1983 till Waxholms Ångfartygs Ab, Vaxholm.

1984 01. Insatt på olika trader i skärgården.

1984. Ombyggd vid Finnboda Varf.

1987. Byttes maskineriet ut i Frederikshavn.

1994. Management Stockholms Sjötrafik Ab.

1997 07 12. Går på grund nordväst om Bjurögrund. Reparerades vid Kummelnäs varv.

1997 08 02. Åter i fart.

2000 07 21. Så "packar" fartyget ihop straxt efter avgång.

2001. Nytt maskineri installeras i Frederikshavn.

2001 10 28. Fick fartyget brand i maskinrummet vid Lillsved, fartyget hade inga passagerare ombord när det inträffade. Elden släcks av besättningen.

2004 06 01. Management Utö Rederi Ab, Utö.

2004 12 05. Grundstöter vid Gruvbryggan, Utö. Skador på propellrar, roder m.m. Kör på en maskin till Kummelnäs varv, Nacka för reparation.

2006 04 05. Går på grund utanför Gruvbryggan. Får skador på propelleraxel bland annat och går sedan till Kummelnäs varv för reparation.

2007 02 28. Bogserad till Oskarshamns varv för maskinbyte, samt ombyggnad av bogen.

2007 07 20. Åter i Stockholm efter ombyggnad.

2007 07 26. Åter i trafik.

2013 01 28. Så grundstöter man vid Gruvbryggan. Man kommer loss och går in till bryggan för att släppa av passegerare. Gick sedan till Kummelnäs varv för reparation.

2015 06. Management Stockholms Sjötrafik.

M/S WAXHOLM  II.

Ombord.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

Tillbaka till Utö rederi Ab.

© 2015 faktaomfartyg.