M/S VLADIMIR NAZOR.

Byggd 1952 av Brodogradevna Industrija Uljanik, Pula, Jugoslavien.

Varvsnummer. 138.

Dimensioner. 54,16 x 8,50 x 2,68 m.

Brt/ Nrt. 429/ 188.

Maskineri. Två Sulzer Winterthur TS29 dieslar.

Effekt. 783 kW.

Knop. 14,0.

Efter maskinbyte. Två Caterpillar dieslar.

Effekt. 1500 hk.

Knop. 14,0

Passagerare. 650.

Efter ombyggnad. 12,0.

IMO. 5382996.

Systerfartyg. NJEGOŠ. VUK KARADŽIĆ.  

Levererades i juni 1952 till Jadranska Linijska Plovidba, Rijeka, Jugoslavien. Detta var rederiets första nybyggda färja.

1952 06. Insatt i Jadrolinijas trafik i Split distriktet.

197?. Insatt på dagturer till Istria/ Kvarner regionen, samt turer mellan Dubrovnik - Kotor.

1983. Såld till Kvarner Express Poduzece Za Saobracaj Putnika i Turista, Rijeka, Jugoslavien. 

1986. Omdöpt till POREČ.

1991. Överförd till Kroatisk flagg.

1995. Såld till Brodogradilište Cres ZPiuP, Rijeka, Kroatien.

2002 09. Såld till Pegaz-Trade D.O.O. Split, Kroatien. Omdöpt till BISER JADRANA. Utnyttjad som "dansfartyg" från olika Kroatiska hamnar.

2003 01. Såld till Investor Cruise Service Ltd, Kingstown, St Vincent & Grenadines. Omdöpt till SEAGULL I.

2004 - 2005. Ombyggd vid Brodogradilište Trogir till exklusiv yacht. Vart även maskinbyte.

2006 07. Fösta kryssningen.

2006. Omdöpt till SEAGULL II.

M/S VLADIMIR NAZOR.

M/S POREČ.

M/S BISER JADRANA.

M/S SEAGULL I.

Tillbaka till Jadrolinija.

© 2015 faktaomfartyg.