S/S VLADIMIR

Byggd 1900 av A. McMillan & Son Ltd., Dumbarton, England.

Varvsnummer. 371.

Dimensioner. 54,00 x 7,90 x 4,19 m.

Efter ombyggnad. 1950. 54,24 x 7,95 x 4,27 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 561 / 250 / 660.

 Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt1950. 499 / 257 / 800.

Maskineri. En 3-cyl, McKie & Baxter trippelångmaskin.

Effekt. 560 ihk.

Knop. 8,5.

Efter maskinbyte. En 4-cyl, Völund diesel.

Effekt. 364 ihk.

Knop. 8,5.

RN. Helsingfors nr 616.

Signal. VKFH och som finsk OHKB.

Isklass. II A.

IDno. 5540059.

1899 12 15. Sjösatt.

Levererades i februari 1900 till S. Peterburgo-Volzhskago Parohodstva i Sudohodstva, (St Petersburg-Volga ångbåts och shipping Co), St Petersburg, Ryssland.

1907 06 01. Såld till Wasa-Nordsjö Ångbåts Ab, (Karl Kurtén), Vasa, Finland. Omdöpt till FREJ.

1916 01. Aktiemajoriteten i ägarrederiet köpt av Finska Ångfartygs Ab.

1925 12 09. Ägarrederiet inkorporerat i Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland.

1949 10 12. Såld till Laivanisännistöyhtiö Josef & August Soini, (Josef Soini), Åbo, (c/o Oy Fenno Shipping Co Ltd.). Omdöpt till KARE.

1950. Ombyggd till motorfartyg.

1959 06 12. Såld till Partrederi Fylgia, (Kurt Gustafson), Borgå, Finland. Omdöpt till FYLGIA.

1961 12 08. Grundstötte i hårt väder utanför Ventspils på resa Helsingfors - Ventspils.

1962 01 15. Lossdragen och bogserad till Ventspils.

1962 03 02. Bogserad från Ventspils mot Åbo.

1962 03 20. Anlände till Chrichton-Vulcan, Åbo för inspektion. Förklarades CTL.

1962. Såld av Y-vakuutus Oy (Y-försäkringar Ab) till D. Argyreas, Pireus, Grekland. Omdöpt till ANASTASIA, samt reparerad och åter satt i fart.

1965 04 17. Sjönk 15 miles söder om Cape Kassandra efter ha fått en läcka föregående kväll på resa från Santorini till Thessaloniki.

Bild saknas.

Tillbaka till FÅA.

Tillbaka till de samseglande rederierna.

© 2012 faktaomfartyg.