M/S VISTULA.

Byggd 1930 av Burmeister & Wain, Maskin og Skibsbyggeri,  Starndgadsværftet, Köpenhamn, Danmark.

Varvsnummer. 583.

Dimensioner. 71,50 x 10,90 x 4,25 m.

Efter förlängning. 79,58 x 10,90 x 4,25 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1250/ 753/ 425.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 1337/ 806/ 355.

Maskineri. En 6-cyl, B&W 650-MTF-90.

Effekt. 1375 hk.

Knop. 13,0.

Passagerare. 261.

Efter ombyggnad. 450.

Hyttplatser. 261.

Efter ombyggnad. 156.

IMO. 5382489.

1939 09 11. Beställd.

1929 12 04. Kölsträckt.

1930 014 10. Sjösatt.

1930 06 07. Provtur.

Levererades 7 juni 1930 till DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark.

1930 06 10 - 1930 07 05. Gjorde fartyget en rundtur mellan Köpenhamn - Rönne - Nakskov - Kalundborg - Odense - Svendborg -  Aabenraa - Kolding - Fredericia - Vejle - Ebeltoft - Aarhus - Randers - Mariager - Hobro - Frederikshavn - Aalborg - Köpenhamn.

1930 07 31 - 1932. Insatt som "feederfartyg" mellan Köpenhamn - Gdynia - Danzig/ Memel/ Leningrad/ Köpenhamn.

1931 06 26 - 1931 06 30. En resa mellan Köpenhamn - Stockholm.

1932 - 1935. Insatt som avlösningsfartyg på linjerna, Köpenhamn - Aarhus/ Aalborg/ Oslo förutom vissa andra uppdrag.

1932 07 06 - 1932 07 25. Kryssning från Köpenhamn till Visby - Sopot - Sassnitz - Köpenhamn.

1932 07 16 - 1932 07 25. En resa mellan Köpenhamn - Frederikshavn - Köpenhamn - Middelfart - Svendborg - Köpenhamn - Middelfart - Svendborg - Köpenhamn.

1932 10 31 - 1933 04 12. Upplagd i Köpenhamn.

1933 06 14 - 1933 06 18. En resa mellan Köpenhamn - Memel - Helsingfors - Köpenhamn.

1933 07 18 - 1934 06 05. Mestadels upplagd i Köpenhamn.

1934 06 05 - 1934 06 08. En resa mellan Köpenhamn - Gdynia - Memel - Leningrad - Köpenhamn.

1934 06 16 - 1934 06 23. En resa mellan Köpenhamn - Sønderborg - Köpenhamn - Aarhus - Svendborg - Köpenhamn.

1934 06 23 - 1934 09 03. Insatt mellan Köpenhamn - Frederikshavn - Köpenhamn - Sopot - Danzig - Köpenhamn.

1934 09 24 - 1935 02 02. Upplagd i Köpenhamn.

1935 02 03 - 1935 03 13. Insatt mellan Köpenhamn - Oslo.

1935 04 24 - 1935 05 04. Fyra rundturer mellan Köpenhamn - Bryssel.

1935 06 08 - 1935 06 18. Fyra rundturer mellan Köpenhamn - Bryssel.

1935 06 26 - 1935 08 19.  Insatt mellan Köpenhamn - Frederikshavn - Köpenhamn - Sopot - Danzig - Köpenhamn.

1935 08 19 - 1935 09 12. Fyra rundturer mellan Köpenhamn - Bryssel.

1936 01 03  - 1936 03 15. Insatt mellan Köpenhamn - Oslo.

1936 08 25 -1936 09 10. Utchartrad för en resa (DFDS och Danska Bacon producenter) mellan Köpenhamn - Harwich - Svendborg - Köpenhamn - Aarhus - Harwich - Köpenhamn.

1936 09 01. Med 150 Engelska gäster ombord gick fartyget på grund nära Flæskegrunden i Grønsund.  Drogs loss med hjälp av bogserbåtar och kunde sedan fortsätta rundresan.

1936 09 29 - 1936 12 17. Ombyggd vid Helsingør varv med ny stäv, med mera.

1937 01 01 - 1937 01 03. Insatt mellan Köpenhamn - Oslo.

1937 03 24 - 1937 09 30. Insatt mellan Köpenhamn - Stettin.

1937 11 02 - 1938 04 01. Insatt mellan Köpenhamn - Frederikshavn - Horten - Oslo.

1937 11 06. Hemmahamn Frederikshavn.

1938 04 13 - 1938 09 12.Insatt mellan Köpenhamn - Stettin.

1938 09 14 - 1939 05 10. Insatt mellan Köpenhamn - Frederikshavn - Horten - Oslo.

1939 04 04 - 1939 04 12. Tre resor mellan Köpenhamn - Aarhus.

1939 05 26 - 1939 09 04. Insatt mellan Köpenhamn - Stettin.

1939 09 06 - 1939 09 29. Insatt mellan Köpenhamn - Frederikshavn - Horten - Oslo.

1939 09 29. Upplagd i Köpenhamn.

1944 04 18. Beslagtagen av Tyska ockupationsmakten. 

1944 04 29. Bogserad från Köpenhamn till Tyskland. 

1944 04. Redad av Weichsel-Dampfschiffsfahrts A.G, Danzig.

1944 05. Ombyggd till lasarettsfartyg.

1944 09 15. Omdöpt till WÜRZBURG.

1944 01 06 - 1945 05 15. Insatt som lasarettsfartyg i Danzig.

1945 05 18. Funnen i Flensburg fjorden.

1945 08 12. Ankom Köpenhamn från Flensburg.

1945 08 13. Återlämnad till DFDS. Omdöpt till VISTULA.

1945 09 11 - 1945 12 16. Uppfräschad vid Frederikshavn Varv.

1945 12. Utchartrad till Danska Parlamentet, för att chartras ut till engelska parlamentet för trupptransporter.

1945 12 19. Avgick Köpenhamn mot Tilbury.

1945 12 24. Ankom Tilbury.

1945 12 24. Ombyggd till trupptransportfartyg.

1946 01 26 - 1946 01 30. Insatt mellan Tilbury - Oostende.

1946 02 19 - 1946 03 06. Insatt mellan Tilbury - Hoek Van Holland.

1946 03 09. Ankom Köpenhamn, upplagd.

1946 09 20 - 1947 12 16. Uppfräschad vid Helsingør varv.

1947 12 21 - 1948 01 04. Insatt mellan Köpenhamn - Oslo/ Aarhus.

1948 01 31 - 1965. Insatt mellan Frederikshavn - Oslo/ Köpenhamn - Oslo. (förutom vissa insatser på andra linjer).

1948 04 21 - 1948 05 14. Insatt mellan Köpenhamn - Oslo.

1948 - 1953, samt 1959. Insatt under ordinarie färjors varvsöversyn mellan Köpenhamn - Aalborg/ Aarhus.

1948 12 21 - 1949 01 03. Insatt mellan Köpenhamn - Oslo.

1949 04 23 - 1949 05 13. Insatt mellan Köpenhamn - Oslo.

1952 05 08 - 1952 05 11. Utchartrad till försäkringsbolaget Hafnia för en resa mellan Köpenhamn - Grenaa - Aarhus - Köpenhamn.

1964 09 03 - 1964 09 01. Insatt mellan Köpenhamn - Frederikshavn.

1964 09 03 - 1965 02 20. Insatt mellan Frederikshavn - Oslo.

 1965 02 21. Ankom Köpenhamn för uppläggning. 

1966 03 15. Ankom Aalborg för varvsöversyn inför försäljning.

1966 04 20. Såld till Laiva Oy Polar (Antti Lempiäinen Oy), Helsingfors, Finland.

1966 04 27. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till POLAR.

1967 05 16 - 1967 09 04. Insatt mellan Raumo - Gävle.

1968 12 01. Upplagd i Helsingfors efter det att företaget gått i konkurs.

1968. Såld till Oy Thun & Co Ab, Helsingfors, Finland. Omdöpt till STELLA POLAR.

1968. Insatt mellan Fredrikstad - Kungshamn - Marstrand - Skagen.

1968 07 06 - 1969 04 30. Insatt mellan Köpenhamn - Trelleborg.

1969 12 11. Såld till Jos Boel & Fils, Tamise, Belgien för upphuggning.

1969 12 18. Övertagen av dom Belgiska upphuggarna.

1970 08. Påbörjades upphuggning av N.V Boelswerf, Tamise, Belgien.

M/S VISTULA.

M/S POLAR. 

M/S STELLA POLAR.

Tillbaka till DFDS.

© 2015 faktaomfartyg.